AMES 1
KRÖNIKA Foto: Peter Nordlander Nya Kia kombin pro
vkörd & jag tippade nästan rätt…. DÅ VAR NYA KIA OPTIMA kombi provkörd vilket resulterade i både frågor och utropstecken. Först vill jag klargöra att bilen kommer bli en vanlig företagsbil på våra vägar. Den kanske inte riktigt konkurrerar med Volvo V90, BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Audi A6. Däremot så kommer Skoda, Volkswagen, Hyundai, Peugeot och Renault märka att Kia´s nya kombi kommit ut på marknaden. Den är snygg, praktisk och riktar sig till den breda massan från familjer till företag. Att den är stor märker man när man sätter sig i baksätet, bakom sin egna stol så att säga. Då finns det gott om benutrymme och tittar vi i bagageutrymmet så är det stort. Jämfört med tex Skoda Superb så verkar den dock vara lite smalare vid hjulhusen men det är bara min känsla. Framme vid ratten får man en sportig känsla, ratten är liten, bekväm och instrumenten är tydliga och bra. Däremot så gillar jag inte att man inte kan köra ner stolen så långt ner som jag önskar. Jag tillhör kategorin bilförare som sitter lågt för att få en känsla hur bilen beter sig. Detta går inte riktigt på nya Kian och egentligen är jag inte överraskad. De flesta asiatiska bilar har inte den möjligheten. Jämför med tex de tyska märkena där man i stort sett kan sitta på golvet om man vill. Man kan inte få allt i en bil, men man får väldigt mycket i nya Kia kombin. GT modellen är mer sportig med ett chassi som man även kan ställa i ett raceläge. Den kanske man borde prov62 köra under hösten för att märka skillnaden. Hur som helst, jag delar inte ut några rattar, solar eller stoppskyltar som betyg. Kan bara konstatera att jag har provkört en bil som kommer bli populär bland många bilförare under 2016. DET VAR MYCKET FOLK ute på East Sweden Rally som avgjordes i början av September med start o mål i Linköping. Själv fick jag äran att följa rallyt från några sträckmål då jag jobbade med tidtagningen. Ett kul jobb och alltid trevligt att se förare och kartläsare efter en sträcka. Jag tippade ju i den förra krönikan och visst prickade jag rätt. I alla fall när det gäller totalsegraren som blev Jerker Axelsson i sin Subaru WRC. Jag var också väldigt nära att pricka in rätt i 2wd där Tobias Söderqvist hade kunnat säkra SM-guldet med en tävling kvar. Men rally är en materialsport och Söderqvists Toyota Corolla höll inte hela vägen. Därför måste nu Tobias ta sig i mål i finalen i Uppsala för att ta SM-guldet, en tävling som startar i skrivande stund. Hemmaföraren Jari Saarinen gjorde som jag sa. Han sladdade mycket till publikens stora glädje men några bra sträcktider bjöd inte den glada östgöten på. Men kul hade både publik och ekipage. AVSLUTAR MED EN TANKE… Vill du bli hjälte eller idiot i trafiken? Hörde att man numera på grund av allt för många idioter i trafiken stänger av hela vägen när en olycka har skett. Trots att man egentligen skulle kunna ha en fil öppen och låta trafiken smyga förbi i 30 km/h. Meeeeen, nej det har man slutat med. Därför att folk inte respekterar situationen helt enkelt. 30 km/h blir istället 40, 50 kanske 60 och helt plötsligt så är människors liv i fara. Då pratar vi om de människorna som ska hjälpa de som behöver hjälpen. Jag har fått information om att lastbilsförare idag ombeds att ställa sig rakt över en väg/gata när olycka skett för att bilar helt enkelt inte ska kunna ta sig förbi. Vart är världen på väg….? Så frågan är enkel. Vill du bli en hjälte eller idiot i trafiken. VÄLJ SJÄLV OCH RÄDDA LIV…. n MIKAEL LINDH Motorentusiast