AMES 1
– Vi vill komma in redan i designfasen och utveck
la produkten tillsammans med kunden. Det är då vi får bäst resultat, säger Rikard. Utvecklingen av nya produkter sker till allra största delen i Linköping. När sedan produkten är utvecklad kan den tillverkas på vilken som helst av Fergas anläggningar runt om i världen. DET VAR PAPPA BO som gjorde det hårda jobbet med att etablera Fergas i världen, berättar Rikard. – Han reste mycket under min uppväxt. När han kom till ett nytt land med våra produkter fanns vi inte som varumärke och ingen kände till oss. Nu är vi väldigt stora och välkända inom fläktbranschen. När jag kommer till en ny marknad med våra produkter känner de redan till Fergas, säger Rikard. Farfar Lennarts vision om att vara mer än ett vinstdrivande företag präglar fortfarande företaget. – För oss är det jätteviktigt att vara en bra arbetsgivare och när det går bra vill vi ge något tillbaka till samhället, berättar Rikard. Det behöver inte alltid handla om pengar, som det ofta gör när ett företag går in och sponsrar något. För Rikard och Fergas handlar det om engagemang också. – Jag hjälper till i ett projekt som ligger mig mycket varmt om hjärtat, Linköpingsandan i Skäggetorp. Där är jag med som coach och ger råd och bidrar med ett företagsperspektiv och kontakter, berättar Rikard. 22 – Situationen i Skäggetorp är inget vidare. Ringvägen runt om har blivit både en fysisk och en mental barriär som skapar ett utanförskap från resten av staden, menar Rikard och lägger till att det finns många som aldrig varit utanför ringvägen. Projektet Linköpingsandan började med två eldsjälar som ville erbjuda ungdomarna i Skäggetorp ett alternativ, något att göra på helgerna. De startade nattfotboll på fredags- och lördagskvällar. – Det har hänt att det kommit mer än 150 personer och spelat fotboll. Projektet är helt fantastiskt och har bidragit väldigt mycket till att brottsligheten sjönk med 49 % i Skäggetorp förra året, säger Rikard. Rikards beundran för eldsjälarna som startat Linköpingsandan går inte att ta miste på och han är stolt att få vara med och bidra till en sådan bra sak. – Det finns många projekt som står och faller med politikernas vilja att dela ut bidrag. Då kan vi som företag i regionen tillsammans gå in och stötta med både pengar och engagemang. Det är inte bara offentlig sektor som ska bidra till allt, vi tycker att det är jätteviktigt att civilsamhället är med och bidrar också, understryker Rikard. Han påpekar också att det blir skört när ett helt projekt är baserat på två individer. – Det är så lätt att eldsjälar får för mycket att göra och att ett projekt dör när de inte orkar. Vi försöker hjälpa till med rekrytering och utbildning av nya ledare, berättar Rikard. –Projektet Linköpingsandan utvidgas till att ordna föräldraaktiviteter och hålla självförsvarskurser. Det är jättebra när ett sådant initiativ kan växa och bli ännu bättre, säger Rikard. Det märks att företagskulturen är jätteviktig på Fergas och Rikard pratar mycket om visioner och drivkrafter. – Det ger mig energi att se människor växa! Det är en jätteviktig del av företagskulturen hos oss, berättar Rikard. – När vi etablerar oss i ett nytt land måste vi hitta någon som passar in i Fergaskulturen, någon som vill jobba med att ta fram det bästa i alla anställda, att få alla att växa och utvecklas, berättar han. VID ETABLERINGEN I KINA hittade de just en sådan person som de anställde som vd. I mitten på 00-talet gick en stor våg inom industrin där många flyttade sin tillverkning till Kina. Fergas gjorde inte en flytt, de startade nytt i Kina men behöll sin tillverkning i Linköping också. Att förstå den lokala kulturen är det viktigaste när man ska ta sig in på en ny marknad. – När vi skulle starta upp i Kina blev det en hel del kulturkrockar. Vi tyckte till exempel att det var jätteviktigt att våra anställda skulle få luftkonditionering hemma. Att leva i 40 graders värme är ju