AMES 1
NORRKÖPINGS HAMN Ungefär en miljard kronor kostar
jättesatsningen då Norrköpings Hamn AB ger plats för bostäder i inre hamnen och växer i Pampushamnen på Händelö. – Det är en otroligt långsiktig investering där vi tryggar regionens varuförsäljning in och ut med den globala handeln, framhåller marknadschefen Ola Hjärtström. TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: CRELLE N orrköpings hamn är i dag en av Sveriges och Östersjöns till ytan största och modernaste hamnar. Historien går långt tillbaka i tiden – den första storhetstiden kom på 1600-talet då nederländske affärsmannen Louis De Geer slog sig ned i staden. Han grundade flera industrier i regionen – bland annat pappersbruk, vapenfabriker, klädesfabriker och ett skeppsvarv. Under denna tid var Norrköping landets till folkmängd näst största stad – och hamnen ansågs mycket betydelsefull. Industrialismen på 1800-talet gav ännu ett uppsving med utskeppningar av textil och papper. 1841 grundades Motala varv i Norrköping, som nio år senare var landets största varvsindustri. 2010 ÖPPNADES PAMPUS Containerterminal, med ny containerhamn och integrerad kombiterminal – och den har fått stor betydelse. Det senaste året ökade containerverksamheten med över 50 procent mot året innan. – Bland annat beror det på några nya etableringar i vår region. Som exempelvis Rustas nya centrallager i Norrköping och BillerudKorsnäs stora satsning i Skärblacka, berättar marknadschefen Ola Hjärtström. Norrköping är känt som ett av 34 Sveriges starkare logistiklägen, där olika godstransportstråk sammanstrålar i en intermodal nod*. Staden har närhet till stora produktionsoch konsumtionsområden. Många aktörer har etablerat verksamhet för distribution inom Sverige, Norden och Östersjöområdet. HAMNEN ÄR EN FULLSERVICEHAMN med hantering av en rad olika varuslag – främst skogs-, stål-, spannmåls-, energi- och petroleumprodukter, containers, samt projektlaster från svenska industrier. Bland hamnens kunder och aktörer finns större industri- och handelsföretag, rederier, transportföretag och speditörer. – Vi är en av landets äldsta hamnstäder och i vårt närområde finns en del av Sveriges äldsta och tyngsta industrier inom skog, virke och papper. Dessutom finns ju exempelvis högteknologi i form av Siemens i Finspång. 2011 färdigställdes ett projekt med breddning av farleden från 60 till 100 meter och en utökning av djupet från 12,4 till 14,9 meter. Något som innebär en kapacitet att ta emot i princip de största fartyg som trafikerar Östersjön. Och nu lämnar snart Norrköpings Hamn AB inre hamnen för att ge plats åt 2 000 bostäder och växer i stället ut i Pampushamnen på Händelö. – Att vi lämnar den äldre delen som ligger mer centralt och växer ut där vi har vår djuphamn är en otroligt långsiktig investering på cirka en miljard kronor. Genom denna tryggar vi regionens varuförsäljning in och ut med den globala handeln. En ungefär 600 meter ny kaj ska anläggas – liksom många nya hamnytor och lagerterminaler för olika sorters gods. – Enligt tidsplanen ska det stå klart 2023, berättar Ola Hjärtström. FÖRDELARNA MED DEN nya hamnen är många: • Transportavstånden kortas av, samtidigt som den tunga trafiken och flaskhalsarna i de centrala delarna av staden minskas. • Den möter framtida krav på smarta logistiklösningar, ökade godsvolymer, större fartyg och effektivare produktion i hamnen. • Den drar full nytta av den infrastruktur som skapats och planeras kring Pampushamnen och Händelö. • Den skapar en miljömässigt, företags- och samhällsekonomiskt hållbar hamn. • Den tryggar regionens behov av fungerande transporter och stärker det regionala näringslivets konkurrenskraft. – En hamn i sig är inget självändamål, det handlar om att skapa förutsättningar för näringslivet att växa. Utbyggnaden är jätteviktig för både exporterande industrier som för importerande företag med kostnadseffektiva transportvägar in och ut ur landet. Det betyder enormt mycket för att stärka konkurrenskraften, avslutar Ola Hjärtström. n *Not. Intermodalitet är ett begrepp inom transporttekniken. Det betyder att en transport av en godsenhet eller en typ av passagerare kan ske med utnyttjande av flera transportsätt. Det bildas av prefixet inter som betyder mellan eller inom samt modul som betyder enhet. FAKTA NORRKÖPINGS HAMN AB • Helägt dotterbolag till Norrköpings Rådhus AB och ingår i Norrköpings kommunkoncern. • Totalt 1 140 000 kvadratmeter hamnområde och 62 890 kvadratmeter magasin. 5 500 meter kajer. • Bolaget driver hamn-, stuveri- och terminalverksamhet. • Godshantering i Norrköpings hamn 2015; cirka 3,9 miljoner ton – varav cirka 65 000 containers och 935 stycken fartygsanlöp. • Omsättning 2015: 190 miljoner kronor. Antal anställda: 143.