Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Redaktören
Kollega Maskrosbarn
Kollega Uranet klyver byn
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Duellen
Kollega Anställda fick tolv miljoner
Kollega Sida 17
Kollega Avtal 2011
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Åsas mat
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Glada Hudik-teatern
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Gillar att lajva sig
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Lönesamtal
Kollega Sida 37
Kollega Volvo rullar in i Kina Här ska 5 000 arbet
are anställas för att tillverka 100 000 bilar om året. I bästa fall kan satsningen också ge mer jobb i Torslanda. Text och bild Jojje Olsson Volvo rullar in i Kina Volvos Christer Wikström, JohnErik Hermansson, Dejan Nestorovic på plats i Chengdu. E 38 KOLLEGA 4-11 n 600 000 kvadratmeter stor leråker i Chengdu, västra Kina, håller nu på att plattas till. I kontorslokalerna bredvid, som tillhör Volvos kinesiska ägare Geely, sitter tiotalet göteborgare och drar upp planerna för den nya fabriken. – Antalet anställda kommer att vara fler än vid en fabrik i Europa med samma kapacitet, säger John-Erik Hermansson, general manager för fabriken. Han menar att den billiga arbetskraften får produktionen att se annorlunda ut. Antalet robotar per producerad enhet kommer vara cirka tio gånger mindre än vid Volvos fabrik i i Torslanda, och upp till 5 000 arbetare kan komma att behövas i Chengdu. Trots att första spadtaget på leråkern togs i början av april i år, kommer produktionen starta redan 2013. – Det hade tagit ett och ett halvt år längre tid att få upp en liknande fabrik i Europa, säger John-Erik Hermansson, och hänvisar till byråkrati och beslut som måste tas i flera led. Han berättar att samarbetet med de lokala myndigheterna i Chengdu har gått mycket smidigt, och att de bland annat hjälpt till att snabbt hitta bra mark. Stadens beslutsamhet har lockat till sig flera stora biltillverkare som Toyota och Volkswagen. För att kunna bistå med personal har också en utbildning i automatiserad tillverkning startats vid ett av Chengdus universitet. Även om det inte kommer råda någon brist på montörer, så tror John-Erik Hermansson att det kan bli svårt att anställa och behålla personal med högre kunnande, exempelvis ingenjörer: – Men med hjälp av svensk lagkänsla och teamarbete hoppas vi kunna bli en attraktiv arbetsplats. Det blev också klart i slutet av april att Volvo ska öppna en ny och helt egen akademi i Chengdu. Resten av Kinaplanerna är minst lika ambitiösa. Under de kommande fyra åren ska 70 miljarder investeras i Volvo. Just nu undersöks möjligheterna att sätta upp en likadan fabrik på tundran i staden Daqing i norr, nära den ryska gränsen. Ett nytt kinesiskt huvudkontor finns redan i Shanghai, som inkluderar ett tekniskt cen
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Ta ingen skit
Kollega Jobbpendlar
Kollega Sida 43
Kollega Ju fler kockar desto bättre Sapa
Kollega Dina pengar
Kollega Spejsat
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Debatt
Kollega Sida 57
Kollega Insänt
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68