Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Redaktören
Kollega Maskrosbarn
Kollega Uranet klyver byn
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Duellen
Kollega Anställda fick tolv miljoner
Kollega Sida 17
Kollega Avtal 2011
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Åsas mat
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Glada Hudik-teatern
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Gillar att lajva sig
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Lönesamtal
Kollega Sida 37
Kollega Volvo rullar in i Kina
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40 »Men med hjälp av svensk lagkänsla
och teamarbete hoppas vi kunna bli en attraktiv arbetsplats.« Samtidigt är målsättningen att i största möjliga mån gå över till lokal tillverkning i Kina, och man undersöker nu vilka bildelar som kan komma att bli aktuella. Chengdu ligger i Kinas inland, och förutom 65 dagars frakt från Europa, tar det ytterligare cirka två veckor att få hit delarna från hamnen i Shanghai 160 mil bort, enligt Patrik Ward. Han säger också att det redan finns planer på en helt ny motorfabrik i Shanghai, som kan vara färdig till 2015. Även motorerna, som till en början skeppas till fabriken i Chengdu från Sverige, kommer då att tillverkas lokalt. Den första bilen att byggas i Chengdu blir Volvos S 60. Den kommer ha kvar sitt namn men vara något modifierad för den kinesiska marknaden, säger Patrik Ward. Vid Shanghai Auto Show i mitten av mars presenterades också en ny conceptbil med namnet Concept Universe, som sades vara skräddarsydd för de mest krävande lyxbilskunderna. Volvos djärva mål för 2011 är att öka marknadsandelen för lyxbilar i Kina från fyra till sju procent. Facket positivt – Det är ett bra moment i företaget. Det finns ett go. Det är helt fantastiskt och helt underbart hur utvecklingen gynnar Torslanda och Göteborg. Det är tack vare Kina som vi kan satsa också här, säger Sören Carlsson, Unionens ordförande på Volvo PV. Något fackligt samarbete med kineserna finns inte i dag, – Nej, inte som det är nu. Vi har koll på vilka svenskar som är därnere. Jag för dialog med den svenska ledningen, hur företaget vill sköta informationen till de anställda, om medbestämmande i praktiken. De svar jag fått är väldigt positiva. – Ambitionen ska vara en öppen dialog. Patrik Ward, ansvarig för logistiken vid den nya fabriken. Kineserna själva är inte vana vid öppenhet, så det får växa fram. När företaget får frågor om kvalitet ger de alltid samma svar: att det ska vara svensk standard oavsett var våra bilar tillverkas. Då ska det vara, tycker jag, svensk standard också på medarbetarskap och ledarskap. Löner och arbetsrätt ska vara marknadsmässiga. I dag finns ingen oro för att produktion kommer att flyttas över från Sverige till Kina. – Just nu är vi inte rädda. Vi går för fullt i Torslanda. Vi klarar inte av att producera i den takt som krävs. Sedan får man inte vara dummare än att man förstår att de blir bättre och bättre på att tillverka och utveckla. Det kan ju innebära att de blir så vassa att de vill ha större projekt att bita i. NIKLAS HALLSTEDT Strejkvåg mot biltillverkare Flera utländska biltillverkare i Kina har under det senaste året drabbats av en rad strejker. Toyota gav i juni vika för några av arbetarnas krav, efter att produktionen stannat i tre dagar. Det var bara början på Kinas första strejkvåg, som kom att drabba minst 60 fabriker under loppet av två månader. Nyheter om strejkernas framgångar spred sig snabbt via internet och sms, och för Honda tog det två veckor att få tillbaka 1 850 arbetare till fabriken i den sydkinesiska staden Foshan. Detta sedan grundlönen höjts med nästan 50 procent. I Kina finns bara ett fackförbund, All China Federation of Trade Uni- ons. Förbundet har nära relation till staten och ses av många endast som en ursäkt för att fristående fackföreningar inte ska få bildas, vilket i dag är förbjudet enligt kinesisk lag. ACFTU:s inblandning i Honda-strejken sträckte sig till en allians med den lokala arbetsmyndigheten för att utöva 40 KOLLEGA 4-11 påtryckningar mot arbetarna att återgå till jobbet. I april i år strejkade också tusentals lastbilsförare i Shanghai mot stigande avgifter och bränslekostnader. De försökte bland annat välta en polisbil. Efter en vecka återgick förarna till arbetet, sedan myndigheterna tillmötesgått flera av deras krav. Även här var fackförbundet endast åskådare. Gemensamt i de tre fallen – förutom fackförbundets oförmåga – är att de anställda fick flera krav uppfyllda, av såväl utländska företag som lokala myndigheter. Volvo har ännu inte påbörjat sin rekryteringsprocess eller utarbetat några arbetsvillkor för verkstadspersonalen i Chengdu. Men med tanke på en växande medvetenhet bland kinesiska arbetare, kommer månadslönerna om ett par år sannolikt vara högre än de knappa 1 500 kronor som Honda nu betalar efter förra sommarens strejk.
Kollega Ta ingen skit
Kollega Jobbpendlar
Kollega Sida 43
Kollega Ju fler kockar desto bättre Sapa
Kollega Dina pengar
Kollega Spejsat
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Debatt
Kollega Sida 57
Kollega Insänt
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68