Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Redaktören
Kollega Maskrosbarn
Kollega Uranet klyver byn
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Duellen
Kollega Anställda fick tolv miljoner
Kollega Sida 17
Kollega Avtal 2011
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Åsas mat
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Glada Hudik-teatern
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Gillar att lajva sig
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Lönesamtal
Kollega Sida 37
Kollega Volvo rullar in i Kina
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Ta ingen skit Det är så lätt att ta emot k
ritik – om man är en gås. Nästan alla andra blir ledsna. Text Eva Karlsson Ta ingen skit! Förr när Lars J O Larsson, retoriker och språkkonsult, brukade åka tunnelbana på den blå linjen från Kista, hörde han folk prata med varandra efter arbetets slut. Det var olika människor varje dag men ungefär samma historia. ”Vet du, då satt alla på mötet och han sa… att han aldrig kan… begriper han inte att…”. Små brottstycken, samma generaliseringar. − Det är ett sätt att bonda. Om vi kan peka finger åt någon så stärks våra band. Vi känner oss förtrogna när vi kan lyfta på ögonbrynen åt varandra i samförstånd ”nu börjas det igen”. − Men det är inte vuxet. En medarbetare kanske ofta kommer för sent, en annan tar otroligt många rökpauser, en tredje verkar inte jobba över huvud taget. Att ge kritik Kritik ska vara konkret och tydlig och ske direkt men aldrig inför andra. – Säg det eller glöm det. Att komma och kritisera i efterhand är ödeläggande. Man ska också ge raka jag-budskap som är hårda i sak men inte mot person. – Jag-budskap kan låta väldigt flummigt eller vekt, men det handlar inte om att sitta i terapisoffan och säga ”jag upplever att det händer något i rummet nu”. Den som tror det, tror fel. Det gäller att vara rak. I stället för att klaga ”att du aldrig kan komma i tid”, säg ”jag känner att det är meningslöst att börja mötet när du kommer för sent, vi kan inte avhandla viktiga saker, och jag vill att du meddelar när du har förhinder”. Det är väldigt rakt och man kan vara väldigt hård om man inte går mot person. Att reta sig på någon men inte säga det till personen i fråga, bara till andra, är ett sätt att mata konflikten med näring. Om missnöjet sedan brer ut sig på hela arbetsplatsen är det lätt att skylla på chefen. Dåligt ledarskap, viskas det om i korridorerna. Men alla har ett ansvar, menar Lars J O Larsson. Vi måste kunna säga åt varandra. Att ta kritik Det brukar heta i Lär dig ta kritik-artiklar att om du har svårt att ta kritik beror det på att du har låg självkänsla. Som om det inte skulle räcka med kritiken, man ska också få en etikett på sig som gör en ännu svagare. – Det är inte konstigt att vi tar kritik personligt. Ge oss en dålig dag så har vi dålig självkänsla. Det sämsta är att slå tillbaka. Det bästa är att agera, och inte reagera, då fastnar man i det. Tacka för kritiken och försök skala av den. Går det att mala ner gnället till något konstruktivt? Finns det ett önskemål bakom klagomålet? Försök hjälpa den som kritiserar. ”När du säger det här, då är det viktigt för mig att veta vad jag ska göra. Kan vi hitta en lösning? Kan vi ses om en månad och se hur läget är då?” – Tänk på att det aldrig är fel på dig men att det kan vara fel på det du gör. Du har full rätt att vara som du är. 4-11 KOLLEGA 41 MIA NILSSON/WOO AGENTUR
Kollega Jobbpendlar
Kollega Sida 43
Kollega Ju fler kockar desto bättre Sapa
Kollega Dina pengar
Kollega Spejsat
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Debatt
Kollega Sida 57
Kollega Insänt
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68