Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Redaktören
Kollega Maskrosbarn
Kollega Uranet klyver byn
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Duellen
Kollega Anställda fick tolv miljoner
Kollega Sida 17
Kollega Avtal 2011
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Åsas mat
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Glada Hudik-teatern
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Gillar att lajva sig
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Lönesamtal
Kollega Sida 37
Kollega Volvo rullar in i Kina
Kollega Sida 39 Arbetet med att förbereda marken d
är fabriken ska stå inleddes i april. trum för bland annat marknadsföring och design. Volvos vd Stefan Jacoby menar att Kina nu betraktas som företagets andra hemmamarknad och är en mycket viktig del av företagets framtid. Bilarna som byggs i Kina ska till en början endast säljas här, och expansionen i Kina ska inte påverka verksamhet eller anställningar i Europa, sades det vid en presskonferens i Peking i februari. Volvos mål är nämligen att sälja 800 000 bilar globalt, vilket är dubbelt så många som i fjol. I Kina vill man redan 2015 sälja 200 000 bilar, jämfört med 30 500 i fjol. – Till en början kommer nästan hälften av alla bildelar i Chengdu att skeppas hit från Europa, säger Patrik Ward, ansvarig för logis- tikkedjan vid den nya fabriken. Volvo kommer nämligen behöva ta med sig mycket teknik som inte finns tillgänglig. – Det är särskilt svårt med stålprodukter, och formad aluminium har just kommit in på den kinesiska marknaden. Enligt Ward blir fyrhjulsdriven teknik och växellådor problematisk att tillverka här. Med tanke på de ambitiösa planerna för försäljningen i Kina, skulle alltså Volvos expansion i Kina kunna betyda en ökad aktivitet vid företagets två fabriker i Torslanda och belgiska Gent. Men allt beror givetvis på hur Volvos satsning i Kina går. I fjol hade företaget bara dryga fyra procent av lyxbilsmarknaden i Kina, och tappade faktiskt mot mer etablerade konkurrenter som Mercedes och BMW. VOLVO OCH KINA ➼ ● Första kvartalet 2011 blev ett av de bästa i Volvos historia, med just över 100 000 sålda bilar globalt. ● 2010 sålde Volvo Personvagnar exakt 373 525 bilar, en ökning med 11,2 procent från 2009. ● Bilmarknaden i Kina ökade med en tredjedel under fjolåret och är nu världens största. General Motors säljer nu fler bilar här än i USA. ● Antalet återförsäljare av Volvo ska öka från 106 i dag till 220 stycken år 2015. ● Volvos mål är att tillverka 800 000 bilar om året senast 2020. Det är en volym i klass med Audi, just bakom jättar som Mercedes och BMW. 4-11 KOLLEGA 39
Kollega Sida 40
Kollega Ta ingen skit
Kollega Jobbpendlar
Kollega Sida 43
Kollega Ju fler kockar desto bättre Sapa
Kollega Dina pengar
Kollega Spejsat
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Debatt
Kollega Sida 57
Kollega Insänt
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68