Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28 Hakons idé - lika gångbar i dag som
för 80 år sedan Hans namn var Hakon Swenson. För 80 år sedan fick han en idé. En lysande idé - som fortfarande håller. AV ANNA GIDGÅRD • Varje dag handlar mer än i miljon människor i landets 2300 ICA-butiker. Förmodligen är det få som reflekterar över något annat än vilken service och vilket sortiment som butiken har. Att t ex alla butiker ägs av den enskilde handlaren är det kanske inte så många som tänker på. Inte heller att det inom ICA finns allt från supermoderna MAXI stormarknader till små lanthandlare. Men bakom alla dessa ICAbutiker från norr till söder, från stad till landsbygd finns en viktig grundtanke. SWENSON FÖRST Det hela började 1917 när Hakon Swenson fick idén om att det som driver människor framåt är viljan att både klara sig själv och att samarbeta med andra. Det är också den idén som gör att varje iCA-butik ägs av den enskilde handlaren, men att han samarbetar i fråga om inköp, marknadsföring, etablering och utveckling av medarbetare. Hakon Swensons lysande idé ger stordriftens fördelar samtidigt som den ger utrymme för den enskilde handlaren att själv bestämma över den egna butiken. Nu är det åttio år sedan idén kläcktes, och den har visat sig hålla. Men det har hänt mycket under årens lopp. På 1950-talet exempelvis blev självbetjäningsbutiker och snabbköp självklara begrepp. Det ställde helt nya krav på varorna, förpackningarna och butiksinredningen. Krav som ICA kunde svara upp mot; på 1960-talet gick ICA-handlarnas försäljning för första gången förbi Konsums. NY TEKNIK iCA-märket som vi använder idag infördes 1964. Med ett gemensamt iCA-namn blev det också möjligt med gemensam annonsering. Det som präglat 1980- och 1990-talen har varit en snabb teknikutveckling med butiksdatorisering, nytt partihandelssystem och reklam i nva mediakanaler, bland annat i teve. Under 1990-talet har även Rimi lågprisbutiker och Metrobutikerna blivit en del av ICA. En omfattande satsning på ICA Handlarnas egna märkesvaror, exempelvis Sunda, Skona och Diva, har också skett. Hakon Gruppen med Rimi har blivit störst i Norge, där det nu också finns 73 ICA-butiker. EGET KORT 1990 ICA kundkort lanserades 1990, och idag är det så många som 2,2 miljoner som har ett kort. Det är vi mycket glada för eftersom kundkorten har så många fördelar för både kunden och ICA. Kunden får förmåner som rabatter, kupongerbjudanden och tidningen Buffé - som faktiskt är Sveriges största månadstidning. Ytterligare en fördel med kundkortet är att det inte behöver finnas så mvcket kontanter i kassorna. NYA TIDER Visst är det smått fantastiskt att man redan för åttio år sedan kunde handla på ICA. Nu är det nya butiker och nya tider, men samma idé lever idag. Det kommer att firas och det kommer att märkas på olika sätt i butikerna runt om i landet. Var med och fira tillsammans med oss inom ICA.
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40