Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34 E n AXPLOCK FRÅN ICA-ÅRET Så här års
har de flesta företag hållit årsstämmor för att redovisa året som gått, välja styrelse och blicka framåt. ICAhandlarna gjorde det 13-14 maj i Västerås och firade samtidigt 80-årsjubileum. Jag hoppas ni fick smaka födelsedagskaffet som dukades upp för kunderna i alla butiker. • När jag skriver detta lägger vi sista handen vid den samlade årsredovisningen och skriver klart vår miljöredovisning för 1996. Det är bra tillfällen att sammanfatta vad vi har åstadkommit under det gångna året. Här ett axplock: -1 våra reklamblad och mattidningar har recepten och matidéerna fått en mer framträdande plats. De är näringsberäknade och varierade för att vara en ordentlig hjälp till bra matvanor och ökad matglädje. -Varor för gluten- och laktosintoleranta finns allt oftare med i vår gemensamma marknadsföring för att underlätta för de många matöverkänsliga. Allergisortimentet utvecklas. Succé för nya Solhavren (mjölkersättning). -Vi vill gärna stimulera bra motionsvanor också. Till Tjejvasan och iCA-kortvasan tog sig tusentals åkare med specialinsatta tåg som iCA-handlarna stod bakom för att inte bara göra det lättare att komma till Mora utan också spara miljön. I september blir det Cancerfondens Riksmarsch där ICAhandlarna vill utmana alla sina kunder att röra på sig både för sin egen skull och för att bidra till cancerforskningen. KVALITET OCH MILJÖ - Sunda ägg från frigående höns med möjlighet till uteviste, utan risk för salmonellasmitta, produceras nu på ICA-handlarnas initiativ. - Sunda hamburgare och Sunda kött kommer från djur som fått gå ute och beta de mest skyddsvärda ängs- och hagmarkerna i Sverige. Det är ett av våra bästa bidrag till att bibehålla den biologiska mångfalden. -Allt fler ekologiska alternativ. Mest ökar de bland frukt och grönsaker och torra varor som musli, mjöl, ketchup, barnmat och kaffe. Gentekniken har revolutionerat medicinsk forskning och utveckling. Nu används den tekniken inom allt fler områden som har med jordbruk och livsmedel att göra. I Sverige finns ännu inga hela livsmedel, potatis, tomater, frukt etc, som framställs med hjälp av genteknik. Däremot kan det finnas ett fåtal livsmedel där det inte kan garanteras att sojaingrediensen är helt fri från genmodifierat ursprung. Vår lilla skrift Genteknik och livsmedel är tänkt som en första lättläst introduktion till detta komplicerade ämne. Vi bifogar den till er alla med detta nummer av Buffé och hoppas att ni ska ha utbyte av informationen. -Mer än 90% av det kött som säljs i iCA-butikerna är svenskt. När vi köper från andra länder prioriterar vi de företag som arbetar med säkra program för djuromsorg, antibiotika, foder och salmonella. -Förpackningar görs materialsnåla och kompakta. Det ger både materialoch transportvinster. Ett exempel: Skonas flytande tvättmedel i refillpåse minskade materialåtgången med 75% i jämförelse med plastflaskan. LASTBIL ÅKER MED TÅG - För att minska antalet transporter samlas leverantörernas varor upp i två samlastningsterminaler i Malmö och Göteborg, dvs närmast de största livsmedelstillverkarna i landet och importhamnarna. 60% av godset går sedan vidare med järnväg. Längst upp i Norrland sätter vi varje kväll två iCA-bilar på tåget för att det inte ska dra så mycket diesel att nå ut till de nordligaste ICA-butikerna. -Vi testar alternativ till miljödiesel till iCA-bilarna. I Göteborg är det naturgas och i Stockholm kör vi sex lastbilar på raps. -Vi sätter in dubbeldäckade lastbilar och lastar i två plan och kan då minska transportbehovet till nästan hälften. - ICA-handlarna svarar för 2/3 av servicen i glesbygd. Ett projekt har startat för att stödja lanthandlare som vill ha hjälp för att förbättra sina butiker och därmed öka möjligheterna att finnas kvar. Ja, det här var några exempel på åtgärder som är bra både för oss själva, våra kunder och samhället. Vill du veta mer är du välkommen att beställa våra årsredovisningar genom Informationsavdelningens trvcksaksdistribution, tel 021-194000 eller fax 021-194229. Lisbeth Kohls Konsument, kvalitet & miljö
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40