Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33 Kundkontakt 020-83 33 33 • kundkonta
kt@ica.se • www.ICA.se I oktober varje år blir Sverige rosa. Nu pågår Cancerfondens kampanj för att samla in pengar för att sprida kunskap och stötta medicinsk forskning om bröstcancer. I år är det Lena Philipsson och hennes man Per Holknekt som designat det rosa bandet. Och eftersom båda formgivarna gillar kläder och mode finns det inte bara ett band, utan sex olika. Vilka väljer du? Matnyttigt från ICA – Vi lät bandets korsade ändar bli till två armar som håller om någon, säger Per Holknekt. Höstens färg är rosa V arje år får drygt sjutusen kvinnor veta att de har bröstcancer. Det blir fl er för varje år, men samtidigt är det en större andel som överlever, och det beror på ökad kunskap om hur sjukdomen ska behandlas. Sedan nio år är ICA huvudsponsor till Rosa Bandet och stöder aktivt Cancerfondens kampanj. ICAs kunder och ICA har genom åren bidragit med drygt 47 miljoner kronor. Målet med Rosa Bandet-kampanjen är att fl er kvinnor som får diagnosen bröstcancer ska överleva. LENA PHILIPSSON och Per Holknekt har designat årets Rosa Band. – Vi har båda levt i närheten av nära och kära som drabbats av cancer i olika former. Tack och lov gör forskningen underverk och bidrar till att fl er överlever. Därför är det en ära att på det här sättet ställa upp i kampen mot bröstcancer, säger Lena Philipsson. Rosa Bandet fi nns i år i sex olika varianter med olika mönster för att man ska kunna välja det som man tycker bäst om. – Vi lät bandets korsade ändar bli till två armar som håller om någon. Det är en gest av värme och omtanke. Det kändes naturligt att göra både manliga och kvinnliga varianter för att visa att bröstcancer är något som angår alla. Eſt ersom våra hjärtan klappar lite extra för mode har vi utformat banden till en minikollektion med sex olika mönster, säger Per Holknekt. BANDEN FINNS ATT KÖPA från den 26 september till den 31 oktober och säljs bland annat på ICA. Ett band kostar 25 kronor. Målet med årets kampanj är att samla in 48 miljoner kronor. Det krävs forskning för att utveckla bättre metoder att tidigt upptäcka bröstcancer. Forskningen handlar också om hur sjukdomen kan förebyggas och behandlas på ett sätt som tar mer hänsyn till varje individ. Det behövs även pengar för att utreda hur man genom lindrigare behandlingsmetoder kan öka livskvaliteten hos dem som drabbas av sjukdomen. KAMPEN MOT BRÖSTCANCER Rosa Bandet är en internationell insamlingskampanj som startade i USA för 20 år sedan. Varje år i oktober stöds bröstcancerfrågan av miljoner människor i många av världens länder. 7 000 KVINNOR DRABBAS VARJE ÅR Bröstcancer är den vanligaste cancer- sjukdomen bland kvinnor. Cirka 7 000 kvinnor i Sverige får bröst- cancer varje år, det är en fördubbling sedan 1970-talet. Varje dag får 15–20 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer. I dag överlever 8 av 10 som får bröst- cancer. ROSA BANDET I DIN ICA-BUTIK Försäljningen av band och varor som hör ihop med kampanjen startar den 26 september och pågår till den 31 oktober. Ett rosa band kostar 25 kronor. BUFFÉ 10 • 2 01 1 33 FOTO KAROLINA HENKE FOTO MELKER DAHLSTRAND
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40