Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER Käppalaverket uppgraderar mobilnät för 5G
Netmore har fått i uppdrag att inleda uppgradering av mobilnätet i samband med att Käppalaförbundet moderniserar och bygger om Käppalaverket. AV PETER HÖÖK FOTO: KÄPPALAFÖRBUNDET Det uppgraderade nätet kommer att förses med 4G-förstärkning och så Uppgraderingen har strategisk betydelse för framtida användningsområden inom 5G. kallad Mocn-lösning som möjliggör för mobiloperatörer att ansluta till nätet direkt i respektive core-nät. Uppgraderingen innebär även att nätet förbereds för 5G. I samband med detta görs även en uppgradering av det IP-Core-nät som nyttjas för Käppalaförbundets Wi-Fi, vilket även kommer innebära att ett stort antal tillfälliga arbetsplatser förses med täckning. Bakgrunden till att Käppala har beslutat om att uppgradera sina mobilnät är en kombination av utökade behov och att 2G- och 3G-näten är under avveckling. Arbetet med att upp gradera mobilnäten hos Käppala påbörjas under mars 2022 och beräknas fortlöpa till september i år. – Vi är glada att Käppalaförbundet beslutat att modernisera, och ser fram emot att leverera en cybersäker och robust lösning av hög kvalitet. Uppgraderingen har strategisk betydelse för framtida användningsområden inom 5G, säger Andreas Stenhager, CCO, Netmore. n Hitachi Rail digitaliserar Infranords gula underhållståg med signalsystemen ERTMS och STM-ATC2. FOTO: INFRANORD Infranords gula underhållståg får nytt signalsystem AV PETER HÖÖK Hitachi Rail har tecknat ett nytt avtal om att installera ny digital signalteknik ombord på två underhållståg som drivs av det svenska järnvägsunderhållsföretaget Infranord. 14 Digitaliseringen av tågen kommer hjälpa Infranord i deras arbete med underhåll av järnvägsnätet i hela Norden Tågen, som kallas ”Tb lok”, används av operatörer i hela Norden, för att på ett säkert och tillförlitligt sätt underhålla järnvägsnätet, oberoende av utmanande vinterväderförhållanden. Inom ramen för kontraktet kommer Hitachi Rail att konstruera, bygga, installera, testa och driftsätta det fordonsbaserade signalsystemet baserat på ERTMS-teknik och STMATC2. Kombinationen av ERTMS- och STM-ATC2teknik kommer att göra det möjligt för Infranords viktiga underhållsaktivitet att ske på både uppgraderade och konventionella delar av järnvägen, en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna fortsätta rulla ut sitt bredare digitaliseringsprogram över hela landet. Även om dessa tekniker är vanligare på vagnparken för passagerar- och godstrafik, är användningen av tekniken på underhållståg ett innovativt steg för både Infranord och Hitachi Rail. Eric Morand – VP Nordics Hitachi Rail kommenterar: ”Vi är tacksamma för Infranords förtroende för Hitachi Rail att leverera avancerade digitala tågkontrolllösningar ombord på Tb loken. Lösningen kommer att bidra till att under hela året säkerställa säkerheten och tillförlitligheten i järnvägsnätet i Skandinavien. n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022