Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Ovan: Infranords Tb-lok utrust
as med både ERTMS och ATC2. Till höger: Digitalisering av underhållståg ett innovativt steg för både Infranord och Hitachi Rail. Hitachi Rail digitaliserar Infranords underhållståg Hitachi Rail har tecknat ett nytt avtal om att installera ny digital signalteknik ombord på två underhållståg som drivs av det svenska järnvägsunderhålls företaget Infranord. AV JOHN HARDWICK, FOTO: INFRANORD D Digitaliseringen av tågen kommer hjälpa Infranord i deras arbete med underhåll av järnvägsnätet i hela Norden. tågen, som kallas "Tb-lok", används av operatörer i hela Norden, för att på ett säkert och tillförlitligt sätt underhålla järnvägsnätet, oberoende av utmanande vinterväderförhållanden Inom ramen för kontraktet kommer Hitachi Rail att konstrueNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 ra, bygga, installera, testa och driftsätta det fordonsbaserade signalsystemet baserat på ERTMS-teknik och STM-ATC2. Kombinationen av ERTMS- och STM-ATC2-teknik kommer att göra det möjligt för Infranords viktiga underhållsaktivitet att ske på både uppgraderade och konventionella delar av järnvägen, en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna fortsätta rulla ut sitt bredare digitaliseringsprogram över hela landet. Även om dessa tekniker är vanligare på vagnparken för passageraroch godstrafik, är användningen av tekniken på underhållståg ett innovativt steg för både Infranord och Hitachi Rail. – Vi är tacksamma för Infranords förtroende för Hitachi Rail att leverera avancerade digitala tågkontrolllösningar ombord på Tb loken. Lösningen kommer att bidra till att under hela året säkerställa säkerheten och tillförlitligheten i järnvägsnätet i Skandinavien. Detta nya partnerskap är en verklig möjlighet för Hitachi Rail att stödja Infranord med högre krav på kvalitet, säkerhet och tillförlitlighet för Infranords kunder, Säger Eric Morand vp Nordics Hitachi Rail. ERTMS-tekniken är en viktig möjliggörare för digitaliseringen av järnvägen. Hitachi Rails ERTMS-lösningar fungerar på stora järnvägsnät och ombord på alla typer av tågflottor runt om i världen, från Europa till Asien, Afrika och Mellanöstern, samt från konventionella linjer. ATC2 gör det möjligt för lokomotiven utrustade med ERTMS att färdas på konventionell linje som ännu inte är utrustad med ERTMS wayside-teknik. n 61