Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Franska Alstom har i uppdrag a
tt installera ett integrerat dubbelsystem i svenska tåg som gör det möjligt för tågen att köra på linjer utrustade med befintligt ATC-2system och det nya ERTMS nivå 2-systemet som finns i både Sverige och Danmark. á där man genom att montera magnetiska levitationsplattor längs sidorna på konventionella spår kan köra traditionella tåg och maglevtåg på samma spår. MagRail och HyperRail Idén utvecklades ursprungligen av forskare och studenter i tankesmedjan Hyper Poland, som startades 2015 och som fem år senare omvandlades till företaget Nevomo. Under 2021 påbörjade Nevomo byggnationen av en testbana i Polen och slöt ett avtal med den italienska motsvarigheten till Trafikverket om att bygga det första fullskaliga testsystemet på den italienska myndighetens testbana i Bologna. MagRail, som beräknas kunna hålla en hastighet på 300 km/h, är inte Nevomos enda transportlösning. Företaget har även lanserat HyperRail där ett MagRail-spår kapslas in av en vakuumtunnel. Det låga luftmotståndet gör att tågen då kan nå en hastighet på 600 km/h på konventionella spår. HyperRail 64 påminner om hyperloop, som är en vakuumtunnel med särskilda elektromagnetiska spår. Ända sedan entreprenören Elon Musk 2012 återuppväckte idén om att bygga ett snabbt transportsystem i långa stålrör med lågt lufttryck och lågt luftmotstånd har forskare och företag över hela världen fortsatt att utveckla hyperloop-konceptet. Under 2022 påbörjas byggnationen av ett europeiskt Hyperloop Center i nederländska Groningen. I Spanien ska hyperloopföretaget Zeleros bygga en tre kilometer lång testbana för hyperloop, och i Kina planeras för testcenter för hyperloop. Målet är att ta fram ett säkert hyperloop-system där människor kan färdas i nästan 1200 km/h, det vill säga transporteras snabbare än flyget. Virgin Hyperloop, som genomförde det första bemannade testet 2020, har länge legat i framkant vad gäller bemannade transporter, men i början av 2022 meddelade företaget att de nu byter fokus från passagerarIllustration av en framtida station för MagRail och HyperRail. FOTO: HYPER POLAND/ NEVOMO trafik till godstransporter. Där får de konkurrens av Hyperloop Transport Technologies, som tillsammans med tyska Hamburger Hafen und Logistik, har tagit fram ett koncept där godset transporteras i rör i nästan 1000 km/h. Intresset för hyperloop växer och den 23 september anordnas den första internationella hyperloop-konferensen i Berlin. Nytt signalsystem I Sverige har Trafikverket meddelat att de följer utvecklingen av bland annat maglevtåg och hyperloop, men att ingen av koncepten är aktuella att använda i de nya stambanorna. Vid sidan av de stora infrastrukturproNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022