Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Bara åtta stationer är planera
de á Vi talar med Trafikverkets Richard Österbacka, projektledare för bana, el, signal och tele (BEST) om banan, systemen, fjärrblockeringen och driften. Först gör man markarbeten, vägar, broar och tunnlar klara och sedan kallas BEST in. Varför byggs Norrbotniabanan? Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå byggs för att få upp kapaciteten och tillgängligheten. Alla de involverade storstäderna har visserligen redan anslutning till den nuvarande Stambanan genom övre Norrland som går i inlandet. Tanken är att den nya banan ska ha en kustnära dragning och därmed ansluta till direkt indu34 stristäderna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, och Luleå. Banan är både avsedd för persontrafik (22 tåg per dygn) och gods (44 tåg per dygn). De boende kommer att få regionaltåg för pendling in till de stora industriorterna, vilket kan halvera restiderna, vidga arbetsmarknaden och gynna kompetensförsörjningen. Banan kommer att vara av särskilt stor betydelse för den svenska basindustrin. Industrierna har stort behov av en kustnära järnväg för sina transporter till övriga Sverige, Europa och världen. I dag kommer mer än hälften av den tunga godstrafiken i Sverige från norr och har sin destination i söder. Norrbotniabanan förväntas minska företagens transportkostnader med upp till 30 procent. Redundansen är också en viktig del. Kapaciteten för tågtrafiken ökar och sårbarheten i järnvägssystemet minskar. Teknisk översikt Richard Österbacka Norrbotniabanan (som ska bli en fortsättning på Botniabanan och dela många tekniska egenskaper med denna) blir totalt 270 kilometer lång och den första sträckan mellan Umeå och Dåva, cirka 12 kilometer, påbörjades under 2018 med en rad förberedande arbeten. Resten av banan är fortfarande i detaljplaneringsstadiet. Under 2020 påbörjades några av de större entreprenaderna och man räknar med att allt är klart för trafik mellan Umeå och Skellefteå år 2030. Banan blir enkelspårig, helt enkelt för det är det absolut vanligaste i Norrland (Det är bara i storstadsområden i mellan- och södra Sverige man tvingas ta till dubbelspår). Högsta tillåtna hastighet blir 250 kilometer per timme för persontåg och 120 km/t för godståg och maxvikten för godståg blir större än 1600 ton, vilket är en ökning á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022