Nordisk Infrastruktur 1
DEBATT ”Rikligt med boulevardträd skapar en grön
lunga áAlmedal istället för bullret från motorväg och järnväg och frigöra mycket attraktiv tomtmark, som kunde finansiera det hela. Motor vägs tunneln bör börja redan i Olskroken. Alternativet en stadsboulevard från Göteborg till Mölndal ger helt nya möjligheter att få en sammanlänkande struktur mellan områden som blivit åtskilda av motorvägsbarriären. Ett nytt stadsmiljöstråk för cyklar, fotgängare, sociala mötesplatser som torg och parker, de boendes offentliga gröna vardagsrum för rekreation och lekplatser. Rikligt med boulevardträd skapar en grön lunga till Mölndal och Göteborg. Socialdemokraterna i Mölndal var tidigare inne på den idén. I arbetet med Dennispaketet var den också uppe. Vad gäller Trafikverkets förslag till bana mellan Göteborg och Borås bör det förkastas. I stället för en markbana bör en brobana byggas, så som Skanska föreslår, men med ett centralt stationsläget i Borås. Nu planeras en station söder om och med ett stickspår in till Borås central. Det skulle bli katastrofalt för reseunderlaget. Kan självfinasieras www.infrastrukturnyheter.se 98 Sten Jonsson, Contekton arkitekter, har för Tornets fastigheter gjort ett förslag där han visat att en station vid Borås central blir billigare än ett externt stationsläge, 10,5 mot 12 miljarder kronor Den ger dessutom byggrätter för två miljarder kronor, ger inga barriäreffekter som Trafikverkets förslag och kan i motsats till det lätt anslutas till övriga banor. Han hade ett motsvarande förslag redan 1985, då med överdäckning, nu är det fråga om en sänktunnel. Banan Göteborg-Borås bör omedelbart följas av en fortsättning av Nya stambanan till Stockholm. Då behöver den inte betalas genom bidrag utan kan självfinansieras genom stort resande. Ett projektbolag bestående av stat och kommuner kan stå som byggherre. I Finland har en sådan modell visat sig framgångsrik. Skagerrakbanan, Göteborg-Oslo för 400 kilometer i timmen drivs som ett kommunalt projektbolag. Vid en anbudsupphandling torde fler bolag än Skanska vara intresserade av att bygga.n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 Mötesplatsen för dig inom trafi k och samhällsutveckling