Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Det nya magnettåget på väg gen
om ett polskt landskap. BILD: CIECH SARZYNA utan att göra några förändringar i den befintliga rullande materielen. På grund av den linjära elektriska framdrivningen, avancerad automation och fenomenet magnetisk levitation kommer järnvägsfordon att kunna färdas längs befintliga järnvägsspår med hastigheter upp till 550 km/h (342 mph). MagRail-tekniken möjliggör helautomatisk körning, ökad frekvens, kontaktledningsfri och mänskliga felfri drift, med tidtabeller anpassade efter passagerarnas behov och ändrade passagerarflöden. Lägre byggkostnader Som ett resultat kommer implementeringen av MagRail-tekniken att avsevärt öka kapaciteten på järnvägslinjer och minska underhållskostnaderna med cirka 20–30 procent. MagRail innebär också lägre NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 byggkostnader jämfört med höghastighetsjärnvägar. Projektet samfinansieras av Europeiska unionen från europeiska regionala utvecklingsfonden under programmet för intelligent utveckling. Projektet genomförs under tävlingen av Nationellt centrum för forskning och utveckling som kallas Fast Track. Om CIECH Sarzyna CIECH Sarzyna är ett av nyckelföretagen i CIECH-gruppen, och tillsammans med Proplan representerar det affärsenheten AGRO i CIECHgruppen. Företaget är specialiserat på tillverkning av växtskyddsmedel (PPP) och är den största polska tillverkaren av växtskyddsmedel och en försäljningsledare på herbicidmarknaden. Företaget stödjer, förutom viktiga Bilden visar en del av den framtida teststräckan. Nyligen skrevs ett kontrakt för leverans av förspända betongslipers och fästsystemen för den nya testbanan i Nowa Sarzyna, Podkarpackie, sydöstra Polen. BILD: CIECH SARZYNA europeiska länder, även marknader i Nord- och Sydamerika, Asien, Afrika och Australien. Dess produkter når över 40 länder runt om i världen. CIECH Sarzynas moderna fabrik belägen i sydöstra Polen är en av de viktigaste fördelarna med företaget.n 79