Nordisk Infrastruktur 1
SJ öppnar för snabbtåg från Stockholm till Trondh
eim Efter en färsk upphandling tar nästa sommar SJ över trafiken från gränsen och till Trondheim. AV PETER HÖÖK SJ:s ambition är nu att göra Trondheim till ändstationen på en sträcka från Stockholm och över Östersund/Åre. – Givetvis vill vi ha en attraktiv restid på sträckan. Restiden Stockholm-Åre ska kunna kortas rejält mot för i dag, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk till SvT. Meråkerbanan står inför upprustning och elektrifiering. Detta öppnar bland annat för snabbare kommunikationer. När elektrifieringen av Meråkerbanan i Norge är färdig 2024 hoppas SJ att kunna köra direkttåg mellan Stockholm och Trondheim. – Bra kommunikationer till Trondheim med 200 000 invånare skapar goda förutsättningar för en stor gemensam bostadoch arbetsmarknadsregion för Jämtland, säger Jan Kyrk. n Elektrifieringen av Meråkerbanan har länge varit en av de mest prioriterade frågorna för att knyta ihop järnvägsinfrastrukturen mellan Sverige och Norge. FOTO: NORRTÅG EUROPASPÅRET Skandinavien - Danmark - kontinenten HELSINGØR HELSINGBORG PROBLEM I JÄRNVÄGSNÄTET SOM EUROPASPÅRET LÖSER Roskilde HILLERØD Göteborg/ Oslo E6 järnväg ovan mark BILLEBERGA TECKOMATORP LANDSKRONA E47 n t troligt läge för ny rangerbangård ESLÖV Stockholm höghastighetståg Ringsted Femarn Bält København H Malmö Kastrup-Kalvebod och København H - löser kapacitetsproblem på Köpenhamns Hovedbanegård som begränsar svensk persontrafik - fördubblad kapacitet och redudans för godstrafiken, möjliggör överflyttning ihop med Femarn Bält. - avlastar Öresundsbron och dess landanslutningar för ökad persontrafik i Sverige och Danmark Europaspårets vägdel kommer att avlasta E6 söder om Landskrona och korta restiden mot Köpenhamn, Danmark och kontinenten. sänktunnel E6 borrad tunnel Østlig Ringvej KØBENHAVN ROSKILDE E20 E20 Järnvägstrafik internationella höghastighetståg Femarn Bält primär riktning för godståg alternativ huvudriktning for gods genom DK svenska regionala tåglinjer via Europaspåret Europaspåret KØGE järnväg ovan mark borrad tunnel sänketunnel Väg motorväg primära vägkorridorer MALMÖ Europaspårets järnvägsdel kommer att avlasta Lommabanan, Eslöv-Lund-Malmö, Malmöringen, Öresundsbron inklusive landanslutningar och Köpenhamn H Restider järnväg, Köbenhavn H till: Öresundsbron Europaspåret tidsvinst Stockholm Göteborg Lund 310 min 165 min Helsingborg 80 min Landskrona 70 min 50 min Kristianstad 100 min 270 min 105 min 25 min 14 min 30 min 60 min 40 min 60 min 55 min 56 min 20 min 40 min 17 Restider väg, Köpenhamns flygplats till: Öresundsbron Europaspåret tidsvinst Göteborg LUND Halmstad Helsingborg 64 min Landskrona 185 min 44 min 104 min 162 min 41 min 21 min 81 min 23 min 23 min 23 min 23 min n 2022 e k B 21 km n s t u ä l s n ä Ö t u n Ringstedbanen n a n e m l e e l F e m n e r f å r d - f ö r b i d e l s e n r