Nordisk Infrastruktur 1
Fyrspårsutbyggnaden på Södra stambanan mellan Mal
mö och Lund är ett komplext och strategiskt mycket viktigt projekt som även innefattar flera nybyggda och ombyggda stationer längs med sträckan. Trafikverkets målsättning är att alla fyra spår och samtliga nya stationer vara i full drift på sträckan i december 2023. Arbetet med en järnvägstunnel under Åkarp har dock tagit längre tid än beräknat sedan man upptäckt att den inte uppfyller Trafikverkets krav. AV ANNIKA WIHLBORG F yrspårsutbyggnaden omfattar sträckan Ringvägen i Lund och Arlöv. Utbyggnaden ger ökad kapacitet, färre trafikstörningar och minskat buller. De befintliga stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om längs med sträckan och en ny station byggs vid Klostergården i Lund. Projektet inleddes hösten 2017 och i oktober 2023 väntas alltså samtliga fyra spår samt stationerna längs med sträckan vara i full drift. En del av sträckan, mellan stationerna Åkarp och Hjärup, byggs under marknivå för att minska bullerstörningar. Samtidigt byggs fler och säkrare passager över spåren som ökar tillgängligheten i samhällena. Burlövs station i Arlöv byggs ut till en pendlarstation och vid Hjärups station sänks hela stationsområdet och spåren ner fyra meter, vilket dämpar bullret från järnvägen på ett effektivt sätt. Vid Hjärups station byggs även en bred stationsbro på 27 meter. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 23