Nordisk Infrastruktur 1
FAKTA Ostlänken – Ostlänken, som är 16 mil järnvä
g, planeras börja byggas 2024 och vara färdig för tågtrafik 2035. – Ostlänkens kostnadsbild uppgår till cirka 83 miljarder kronor (2017 års prisnivå). – Fem nya resecentrum byggs i Vagnhärad, Nyköping, Skavsta, Norrköping och Linköping. – Möjlig hastighet för tågen blir 250 km/h. – Restiden mellan Järna och Linköping beräknas bli 42 minuter utan uppehåll. – 25 procent av Ostlänken planeras gå på bro och i tunnel. Den längsta tunneln är cirka åtta kilometer. Göteborg-Borås – 6 mil dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås med planerad byggstart 2025–2027. – Trafikverket har tagit fram en lokaliseringsutredning där de utrett olika alternativ på korridorer där den nya järnvägen kan gå och olika alternativ på stationslägen i de beslutade stationsorterna. Trafikverket presenterar nu sitt ställningstagande till rangordning av alternativen i en granskning. Lokaliseringsutredningen kommer sedan att skickas till regeringen, som fattar det slutliga beslutet i en så kallad tillåtlighetsprövning. Se nyhet på sidan 74! – Den nya järnvägen ger kortare restid och gör att fler tåg kan trafikera sträckan. Sträckan ger också ökad tillgänglighet till och från flyget med en station vid Landvetter flygplats. Hässleholm-Lund – Cirka 7 mil dubbelspårig järnväg mellan Hässleholm och Lund med planerad byggstart 2027-2029, och byggtid på cirka tio år. – Arbetet med lokaliseringsutredningen pågår tillsammans med Trafikverkets konsult Sweco. Utredningen förväntas vara färdigt 2023. – Järnvägen byggs för fjärrtåg som kör i 320 km/h och regionaltåg som kör i 250 km/h. – Sträckan ger fler och tätare regionala avgångar, och avlastning av Södra stambanan. Järnvägen i Skåne blir pålitligare och tåligare. Möjliggör mer godstransport på järnväg. Snabbare resor mellan storstadsregionerna i framtiden. Källa: Trafikverket 72 Nya attraktiva bostäder kommer byggas intill nya resecentrum i Nyköping som börjar byggas 2023. á – Genom att Västlänken tar över en del av trafiken kan det befintliga systemet ta emot fler fjärrtåg och höghastighetståg, förklarar Bo Larsson, avdelningschef och projektchef vid den avdelning på Trafikverket som ansvarar för Västlänken. Höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås, som planeras få en möjlig hastighet på 250 km/h, har avslutat den första utredningsfasen där Trafikverket har tagit fram en lokaliseringsutredning med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning som ställs ut för granskning under våren. I sommar ska handlingarna skickas till regeringen för tillåtlighetsprövning där de beslutar om det är tillåtligt att anlägga järnvägen, och inom vilken korridor den nya sträckan i så fall ska gå. När detta är klart upprättar Trafikverket järnvägsplaner där de utreder exakt var järnvägen ska gå inom korridoren innan det är dags för samråd. Tillskjuter resurser Tanken var att byggnationen skulle starta mellan 2025 och 2027, men projektet har redan försenats eftersom Trafikverket och Härryda kommun inte har kommit överens om sträckningen genom kommunen. I slutet av januari meddelade regeringen att de skjuter till mer resurser till Trafikverket för att snabba på ledtiderna i flera stora infrastrukturprojekt, bland annat höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås. – Jag är angelägen om att korta ledtiderna. Idag har vi en utmaning med att planeringsarbetet tar mycket lång tid, meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i samband med att satsningen offentliggjordes. 2019 påbörjade Trafikverket lokaliseringsutredningen för den nästan sju mil långa sträckan mellan Hässleholm och Lund, som blir en del av den nya dubbelspåriga stambanan mellan Malmö och Stockholm. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022