/// KOLLEGA UNDERSÖKER: Tjänstemän är vana vid va
rsel Nästan hälſten av de anställda har någon gång blivit förvarnade om att arbetsgivaren planerar uppsägningar, visar en undersökning som Kollega låtit göra. Att bli varslad om uppsägning hör kanske inte till vardagen. Men det är definitivt inte ovanligt. När de tillfrågade i enkäten tittar tillbaka på hela sitt arbetsliv har snudd på varannan varit med om detta, var sjunde har dessutom blivit varslad flera gånger. En stor majoritet säger sig också uppleva att det blivit allt fler varsel under det senaste året. Inte så konstigt kanske – för även om man bara tittar FRÅGORNA: Har det förekommit varsel på din arbetsplats under det senaste året? Ja 38 % Nej Vet ej 2 % Ledde varslet till uppsägning? Ja Nej Vet ej 13 % 26 % Är du rädd för att bli varslad inom 5 år? 33 % Ja Nej Vet ej 13 % Skulle du tacka ja till ett krisavtal*? Ja Nej Vet ej 24 % 49 % 27 % * Sänkt lön och kortare arbetstid under en begränsad tid. Undersökningen, som gjordes av Novus i början av december förra året, omfattar 1 126 medlemmar i Unionen. Läs hela undersökningen på kollega.se. 2–138-11 KOLLEGA 23 55 % 61 % 61 % ett år tillbaka är det många, fler än var tredje, som säger att det förekommit varsel på deras arbetsplats, även om de inte själva berörts. Mot den bakgrunden är det en nästan överraskande liten andel – en av tre – som säger sig vara orolig för att bli varslad inom fem år. En variant för att slippa varsel är att facket sluter ett så kallat krisavtal med företaget. Från Unionen har man avrått från det slaget av uppgörelser, som innebär att de anställda under en begränsad tid, oſta ett halvår, får kortare arbetstid och sänkt lön. Ungefär hälſten av de tillfrågade skulle säga ja. En dryg tredjedel av de tillfrågade anser dessutom att facket borde gå med på krisavtal, en nästan lika stor andel avstår från att svara ja eller nej. Lars Brodd och Kim Stranne kämpade hårt för att få så många som möjligt att behålla jobbet på Telenor. I maj förra året varslades 230 anställda på Telenor runtom i Sverige. Eſter idogt och envist arbete från Unionens fackklubb var det till sist 12 medlemmar som fick sluta. 230 varslades – 12 fick sluta På grund av omorganisation skulle 230 tjänster bort på Telenor. Trots att 150 personer beviljades ett frivillighetspaket kvarstod varslet. Unionenklubbens Kim Stranne och Lars Brodd satte sig med en lista på roller som ledningen ansåg överflödiga och utifrån den började de arbeta. Målet var att rädda så många jobb som möjligt. Visst såg omorganisationen bra ut på pappret, men hur skulle det fungera i praktiken? – Vi var väldigt, väldigt envisa och krävde att förstå exakt hur man tänkt sig att det skulle fungera – vem gör vad och varför? Vi vände på varenda tänkbar sten, säger Kim Stranne. Till slut hade de fått en hyfsat bra bild av både den nya organisationen och den kompetens som faktiskt fanns samlad i företaget. Duon insåg att en hel del av de konsulter som var inhyrda från bemanningsföretag och inte var specialistkonsulter kunde ersättas med övertaliga och de lyckades få arbetsgivaren att lyssna. De hade från början bestämt sig för att satsa på dialog hellre än strid och båda tror att det underlättade. Till slut hade de skrivit ner varslet från 230 till ett NÄSTA UPPSLAG: l De varslades egna berättelser. 30-tal personer. Endast tolv Unionenmedlemmar blev uppsagda. De trettio gick inte lottlösa från företaget utan fick med sig ersättning som förlängdes om de inte hittat nytt jobb inom en viss tid. – Vi är de första att beklaga att vi inte kunde rädda alla, men utifrån utgångsläget känns det som vi gjort vad vi kunnat, säger Kim Stranne. //Johanna Rovira Läs en längre intervju på kollega.se BILD: KRISTINA WIRÉN