MARDRÖMSJOBBET /// FLER SÄLJARE VITTNAR OM HETSEN
Man, 29 år: l Erfaren säljare. Gick in i väggen förra våren och har varit sjukskriven i perioder. Får fortfarande panik attacker, hjärtat rusar och måste åka till sjukhus. Man, 25 år: l Vann en säljtävling där första priset var att inte bli uppringd på helgen av cheferna. Blev uppringd i alla fall. Man, 36 år: l Blev hotad av en mellanchef : ”Han sa att jag skulle passa mig”. Man, 21 år: l Tillhörde de medarbetare som sålde allra mest. Uppger att han gått miste om mellan 50 000 och 60 000 i utebliven lön. Man, 21 år: l Jobbade 22 dagar i följd. Sålde cirka 100 abonnemang under en månad, fick ut 5 000 kronor i lön. De unga säljarna har blivit utnyttjade och företaget har inte tagit ansvar för den horribla arbetsmiljön. Det säger Tony Andersson, ombudsman på Unionen Göteborg, som har haſt hand om ärendet. TONY ANDERSSON har i detalj gått igenom vad Martin Linnander och nio andra Unionenmedlemmar på Viasat Sales varit med om och kan bekräfta att de arbetat 80-timmarsveckor utan att vare sig få ob eller övertid. – Det mest skrämmande är att de här killarna har varit livegna under arbetstiderna och att nästan alla har gått in i väggen. De har inte fått ett öre utanför 13–21, bland annat har de beordrats att delta på konferenser och utbildningar oavlönat på lördagar. Företaget hävdade att all verksamhet som inte har med dörrknackning och försäljning att göra skulle förläggas utanför ordinarie arbetstid. Tony Andersson är kritisk. – Man kan inte schemalägga övertid. Det ska vara beordrad övertid från gång till annan utanför den ordinarie verksamheten. Det finns ingen ordinarie arbetstid utöver de 40 timmarna, »DE HAR VARIT LIVEGNA« /// TONYS TIPS l Har du en känsla av att något inte stämmer så är det oſtast så. slaveriet är ju avskaffat, säger han. Trots alla brister i arbetsmiljön och när det gäller personalens dygns- och veckovila så finns det enligt Tony Andersson inte tillräcklig bärkraft för att ta fallet till domstol. Förhandlingarna mellan Unionen och Viasat slutade i oenighet. – Det är helt uppenbart att killarna har blivit utnyttjade. Men det finns inget juridiskt att gå på, jag måste kunna styrka det jag påstår. Läget hade varit annorlunda om Viasat Sales haft kollektivavtal. Då hade vi haft andra sanktionsmöjligheter eftersom arbetstiden regleras i avtalet, säger han. Varför räcker inte schemat som bevis? – Jag kan hävda att företaget brutit mot gällande bestämmelser i arbetstidslagen och arbetsmiljölagen men det är Arbetsmiljöverket som äger sanktionsrätten i dessa delar. Sedan Kontakta Unionen. l Spela in möten med chefen. Använd mobilen eller en diktafon, det är inte ” Det är helt uppenbart att killarna har blivit utnyttjade.« Tony Andersson, ombudsman på Unionen. olagligt så länge du själv är i rummet. l Det finns ingen ordinarie arbetstid utöver 40 timmar per vecka. Arbetsgivare får inte schemalägga övertid. Det ska vara beordrad övertid från gång till annan utanför den ordinarie verksamheten. l All arbetad tid ska vara betald tid. Jobbar du till exempel på 100 procent provision ska du inte arbeta då du inte kan påverka din lön. l Kontrollera att företaget omfattas av kollektivavtal. I ett kollektivavtal regleras väldigt mycket skydd för de anställda som inte lagstiſtningen gör. hävdar företaget att schemat bara är ett förslag för teamledarna att utgå från, det vill säga man försöker lägga över ansvaret för eventuella brott mot arbetstidslagen på dessa personer. //Ola Rennstam Viasat erkänner långa arbetstider l Viasat medger att arbetstiderna har överskridits i vissa fall och ser allvarligt på att medarbetare mått dåligt. Sedan missförhållandena uppmärksammades har företaget vidtagit en rad åtgärder: chefer har utbildats i ledarskap och arbets- och befattningsbeskrivningar har uppdaterats med tydliga instruktioner om arbetstidslagen. 36 KOLLEGA 2-13 – Det finns fall där det brustit i ledarskapet och där man inte följt våra rutiner för hur länge vår personal får jobba – det är 40 timmars arbetsvecka som gäller. Det handlar om att utbilda och vi arbetar hårt för att alla ska följa rutinerna, säger Natalie Rudarp, presskontakt på Viasat. – När det uppdagas brister så måste man ta det till sig. Det är jättetråkigt att det finns personer som inte upplevt oss som en bra arbetsgivare. Vi är självklart måna om att våra anställda ska må bra. Viasat tillbakavisar uppgiſterna om att säljarna ska ha gått miste om utebliven provision och påpekar att det var Unionen som valde att avsluta förhandlingarna. – Har man underlag som visar att lönen inte stämmer så kommer vi att titta på det, det har vi hela tiden varit öppna med, men det har inte kommit in något sådant, säger Natalie Rudarp. De berörda cheferna har, i enlighet med Viasats Sales policy, avböjt att kommentera. //Ola Rennstam