Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38 Enkel resa för maten En ganska vanli
g uppfattning är att maten åker kors och tvärs på vägarna, alldeles i onödan. Jag möter den bland en hel del människor. Och visst finns det exempel på enskilda produkter som har tagit besynnerliga omvägar innan de nått konsumenterna. Men idag arbetar de flesta företag mycket medvetet för att minska sina transporter för att spara både kostnader och miljö. • Låt mig få berätta i stora drag hur det går till inom ICA, som har till uppgift att se till att det alltid finns varor i butikerna när ni kommer för att handla, vare sig det är i Korpilombolo eller Simrishamn, Stockholm eller Salen. EN RIKTNING De flesta svenska matleverantörer finns i södra Sverige. Deras varor samlar vi upp i två sk samlastningsterminaler: Helsingborg och Göteborg, dit också importerade varor kommer i hamn. Där lagras inga varor utan de går direkt vidare per järnväg eller bil till sju distributionsenheter över landet. OMLASTNING Nu lastas godset om för att distribueras till iCA-butikerna i just den regionen. I regioner med stora avstånd finns också några sk spridningspunkter där man slutligt samlar leveranser till butikerna. Där kan man också ta emot lokalt producerade varor. Varor som det säljs lite av lagras på ett centrallager i Västerås. BRA FÄRDMEDEL Principen är att varorna alltid ska transporteras i rätt riktning med lämpligaste färdmedel, också med hänsyn till miljön. Därför sätter vi upp mål för hur vi ska minska utsläppen i miljön. De senaste åren har vi minskat körsträckan med närmare 30 000 mil per år. Under 1998 räknar vi med att vi sparar ca 64 000 mil genom rationaliseringar och ännu bättre utnyttjande av fordonen. FOSSILFRITT Vi testar och utvecklar hela tiden vår fordonspark för att ligga i framkanten av utvecklingen. Målet är art inte köra med fossila bränslen efter år 2010. Det är en tuff målsättning som också kräver att politikerna ger klara riktlinjer för drivmedlens framtid. Vill du veta mer är du välkommen att ringa vårt Kundkontaktcenter, så sänder de dig mer information eller slussar dig vidare till våra transportspecialister. Tel 020-83 33 33, LISBETH KOHLS Konsument, kvalitet och miljö Lastbil på järnväg 60 procent av varorna från samlastningsterminalerna i Helsingborg och Göteborg går med järnväg. I Umeå sätts hela lastbilsekipage på järnvägsvagnar. Först i Kiruna börjar de köra på väg för att nå ut till butikerna i malmfälten. Från halvårsskiftet kommer också våra varutransporter från Borlänge till Östersund med tåg som går fram och tilllbaka på ett dygn. Vid återfärden lastas tåget med returgods. Fyllda bilar i två plan ICA-bilarna kan ofta fyllas maximalt, tack vare att en mängd olika varor kan samlastas. Med sådana dubbeldäckare sparas också transporter, och utsläppen minskar med upp till 50 %. Bio- och naturgas I Stockholm går en av ICA-bilarna på biogas från avfallsanläggningen i Bromma. Det är stockholmarnas sopor som omvandlas till ett bränsle som vi nu testar till stor belåtenhet. Det ger inga koldioxidutsläpp. Vi testar också rapsbränsle i ett antal bilar sedan ett år, och fler tillkommer i år. Dessa ger något mindre utsläpp än miljöklass 1 diesel, men framför allt så bidrar de inte till att öka växthuseffekten då bränslet är producerat på förnyelsebar råvara. I Göteborg kör vi en naturgasdriven bil som också ger lägre utsläpp, bullrar mindre och relativt enkelt kan ställas om till biogas.
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40
Buffé Sida 41
Buffé Sida 42