Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Första timmertåget till terminalen i Mal
ungsfors Text: PeterHöök Nu har det första timmertåget anlänt till nya terminalen i Malungsfors. Det var 1 200 kubikmeter talltimmer från Gävle som skulle fraktas till Fiskarhedens sågverk för vidareförädling till sågade trävaror. Genom att lastbilstransporter ersätts med tåg minskar användningen av de fossila bränslena på sikt ner till en femtedel, alltså får vi bort 80 procent av utsläppen för den godsmängd vi kan transportera med tåg. Olle Larsson är vd på Fiskarheden och initiativtagare till nyöppnade Västerdalsbanan och upprustade virkesterminalen i Malungsfors: – Ett av våra perspektiv förutom hållbarhet är långsiktighet. Vi utvecklar samhället och bygden. Terminalen sysselsätter redan idag under lastning och lossning tre-fyra personer. Mer arbetskraft kan behövas när transportmöjligheterna ökar och Lastbilstransporter ersätts med tåg vid virkesterminalen i Malungsfors, Foto: Fiskarheden vi kan satsa mer på biobränslet. Snart kommer en mätram att sättas upp med kameror och laser för inmätning av virket. Massavedstågen, som går i motsatt riktning, är uppe i ett till två per vecka. Nästa timmertåg kommer in till terminalen i december. Ett av Europas största vattenvårdsprojekt lanseras Text: Peter Höök Västerbron kan komma att rivas. Foto: Holger Ellgaard Flera broar i Stockholm har nått sin tekniska livslängd Text: Peter Höök Flera av de broar som tillkom vid stadens modernisering under det tidiga 1900-talet hotas nu av rivning eftersom de uppnått sin tekniska livslängd rapporterar DN. Ett exempel är Slussen som nu byggs om. Rivningen av Gamla Lidingöbron, från 1925, har redan beslutats och motsvarande öde utreds för Danviksbron, invigd 1922, och Liljeholmsbron, invigd 1928. Även Västerbron från 1935 har nämnts i det sammanhanget. Detta öppnar möjligheten att få bort den bro som förfular miljön i ett av stadens känsligaste lägen – Strömbron. Att riva Strömbron kan också ses som början till den större och mer komplicerade frågan att riva Centralbron. 1 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Nu lanseras Life Connects, ett av Europas största vattenvårdsprojekt, vid Klippans kraftstation. Man sätter ut laxungar som om några år kan återvända som vuxna efter att Rönne å har öppnats upp för vandrande fisk och restaurerats. Life Connects har en budget på drygt 100 miljoner kronor för att under sex år förbättra vattenkvalitet, stärka hotade fiskbestånd och biologisk mångfald i sju vattendrag i Skåne, Blekinge och Kalmar län: Rönne å, Mörrumsån, Emån, Helge å, Virån, Alsterån, och Verkeån, En nyckel för en effektiv och hållbar vattendragsrestaurering. Foto: Länsstyrelsen Skåne – Under sex år ska vi genomföra innovativa och kraftfulla åtgärder för att få tillbaka friska fiskbestånd i våra vattendrag, bland annat ål och lax som i dagsläget hotas av utrotning. Dessutom förbättrar projektet tillgången till vatten av god kvalitet och bidrar till en ökad biologisk mångfald, säger projektledaren Ivan Olsson, Länsstyrelsen Skåne, som pekar på att investeringarna i projektet dessutom bidrar till en landsbygdsutveckling och ökad turism. – Det gäller inte minst i Rönne å där laxfisket kan bli lika starkt som i Mörrumsån, säger Ivan Olsson. Life Connects kopplar ihop industri, forskning, myndigheter och ideella krafter. Den starka forskningskomponenten i projektet är av central betydelse för att åtgärderna ska bli lyckosamma. En annan viktig faktor är att projektet består av aktörer som annars kan ha motstående intressen. – Vi ser det som en nyckel för en effektiv och hållbar vattendragsrestaurering och vattenförvaltning, säger Ivan Olsson.