Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL 2019 Finska GRK vill bygga järnväg i
Sverige Det finska byggföretaget GRK, med bred expertis inom spårbyggnad, var på plats på Nordic Rail. Minna Leivo och Kalle Karhumaa i GRK:s monter berättade att den svenska marknaden är intressant för dem. – Vi vill komma in på den svenska marknaden och bygga järnväg, sade de. GRK bygger för järnvägar, tunnelbanelinjer och spårvagnar och utför även nybyggnads- och renoveringsprojekt inom elektrifierade spår, liksom banunderhåll. Alstom pratade höghastighetståg på Nordic Rail Alstom, Hitachi, Stadler och Siemens och Vossloh är några av stora järnvägs- och tågjättarna som ställde ut med de största montrarna på Nordic Rail. Alstom slog ett slag för sitt nya höghastighetståg Avelia i sin monter, den senaste i tågjättens breda flotta av höghastighetståg. Carl Åge Bjørgan, Alstom, berättade för oss att Avelia först levereras till USA och senare kanske även till Spanien och Italien. I USA kommer tåget trafikera en nordöstlig korridor. Hur ser då framtiden ut för höghastighetståg i Sverige och Norden? Carl Åge Bjørgan, som kommer från Norge, berättade att man i Norge lagt det på is efter en utredning. – Det blir för dyrt att bygga höghastighetsbanor i Norge. Johanna Jerkku och Jonas Lundblom, Infraprodukter. Foto: Simon Matthis 3D-skrivare fixar tåginredningen Med 3D-skrivare kan inredningsdelar, till exempel armstöd i vagnar, tillverkas på ett smidigt sätt och i korta serier. Evald Ottosson, delägare i Protech som visade upp 3D-skrivare i sin monter på Nordic Rail berättade stolt att materialet som används i skrivaren godkänts för tåginredning. 46 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Laddstationer för kollektivtrafik på frammarsch Infraprodukter heter en återförsäljare av företagen Furrer & Freys och Cembres produktsortiment för järnväg, lokaltrafik och väg som hade en egen monter på Nordic Rail. Man arbetar med signaloch kontaktledningssystem, men också med laddstationer för kollektivtrafik, ett område som växer snabbt i Europa. Sådana laddstationer är i ett helt annat, betydligt större format än elbilarnas. – Först kom elbilarna, nu elektrifieras även bussar och för det behövs laddstationer. I Europa har man kommit längre än i Sverige på det området, sade Jonas Lundblom.