Nordisk Infrastruktur 1
HYPERMOTION Teamchefen Gabriele Semino visar här
det nya TUM-Loop- fordonet, som kan färdas enligt två olika sätt, antingen längs en skena eller genom ett rör. TUM Hyperloop är en studentgrupp från Tekniska universitetet i München. Tidigare känd som ‘WARR Hyperloop”. Teamet grundades som svar på SpaceXs uppmaning till innovatorer att utveckla Hyperloop-prototyper och Hyperloop pods år 2015. München-teamets senaste produkt TUM-Loop vann årets tävling i sin kategori i Nevada. Målet var detsamma som vid de tidigare tävlingarna, som var initierade av Elon Musk: nämligen toppfart. Foto: Markku Björkman effektiviteten för den linjära enheten i Lodz-regionen. Ett mer avancerat testspår ska byggas i centrum för drift av det experimentella spåret som designas på järnvägsinstitutet i igrmigród i Niederschlesien. Hyper Polen tillsammans med järnvägsinstitutet arbetar med en lösning av ett fullskaligt vakuumspår anpassat till långväga utmattningstester av Hyperloop-kapslar. Huvuddrivenheten i polska kapslar är en elektromagnetisk linjär motor som gör att de kan återvinna el under bromsning. - Kapslen rör sig i ett speciellt rör där lufttrycMartin J. Fröhlich, chef för New Horizons inom Deutsche Bahn AG och Katarzyna Foljanty, VD för Hyperloop Polen, visar här den senaste modellen av polska Hyperloop-tåg, som kan utnyttja både befintliga järnvägsspår och en vakuumrör-lösning. Foto: Markku Björkman på en plats där man inte vill vara och hamnar på en plats där man inte vill vara. Eller med andra ord, vem som flyger, måste först åka till flygplatsen, men med Hyperloop kan vederbörande dock komma direkt till stadens centrum. Dess - utom kommer flygplatserna i regel nå sina kapacitetsgränser, och ett system som Hyperloop kunde lindra detta problem. Byggstarten för en polsk transportplattform av 20 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 typ Hyperloop börjar 2021. - Istället för ett vakuumrör har vi också utvecklat en annan snabb prototyp, som använder sig av befintligt spårnät. Oavsett alternativ räknar vi att de första passagerarresorna kan äga rum senast 2030, berättade Katarzyna Foljanty, Development Director från Hyper Poland. - Vi planerar att bygga ett testspår för att kunna demonstrera fordonsupphängningssystemet och ket är lika lågt som på 10 kilometers höjd, vilket reducerar luftmotståndet avsevärt. Fordonet rör sig utan kontakt med marken med hjälp av magnetiskt luftlager. - Kapseln kommer att kunna nå en hastighet nära ljudets hastighet, som för luft är 1223 km/h. Naturligtvis är det möjligt att uppnå detta bara under gynnsamma förhållanden, mer verkliga hastigheter för systemet med öppet gods är 300 km/h och 600 km/h för försäkrat gods. Experterna på olika kontinenter tror på den potential som detta futuristiska transportmedel erbjuder tack vare dess förmåga att transportera människor och varor snabbt och hållbart. Deltagarna i paneldiskussionen i Frankfurt am Main i slutet av november var i stort sett eniga om de största utmaningarna när det gäller att ut