Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL 2019 Alternativ finansiering av stamb
anorna välkomnas av branschen En av huvudtalarna på Järnvägsdagen, var infrastrukturminister Thomas Eneroth. Hans förslag att lägga finansieringen av de nya stambanorna utanför budget hyllades brett på konferensen. – Det tror vi är väldigt bra. Det gör det möjligt att arbeta med stambanorna på ett mer samlat, effektivt sätt, sade Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, en annan av talarna. Många vill dock se en tidigareläggning av de nya stambanorna, som i nuläget planeras öppna först 2040-45. – Kan vi inte korta ner den tiden till åtminstone 2030-35, föreslog Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, som för övrigt tycker det är upprörande att medan rutten Stockholm-Uppsala nu kommer att få ett fjärde spår så finns bara ett enkelspår mellan rikets andra stad Göteborg och Borås – byggt 1907. Per Tryding, vice vd på Sydsvenska Handelskammaren, frågade sig retoriskt om kontinenten kommer att sluta i Hässleholm, med tanke på att Stora Bältbron står klar och det gör även Fehmarn Bält-förbindelsen inom överskådlig framtid. – Om vi inte fortsätter bygga upp till Stockholm kommer vi att mista ”gratisresan” ner till kontinenten, sade Per Tryding som tycker att Sverige har mycket att lära av Danmark som framgångsrikt och inte minst snabbt fått stora infrastrukturprojekt på banan. Ledbomslift på hög höjd Företaget Train Station Service visade upp sin nya rälsgående ledbomslift i sin monter på mässan. – Den här kom i veckan, berättar Tobias Thydén på Train Station Service. Företaget hyr ut ledbomsliften till företag som i sin tur kan vara underentreprenör till exempelvis Trafikverket. – Den används för arbete på hög höjd, bland annat i hallar, depåer och stickspår, säger Tobias Thydén. Bildtext Gröna, inbäddade spår från Vibisol Vibisol heter ett nystartat Göteborgsföretag som visade upp inbäddade och gröna spår på Nordic Rail. Det handlar om så kallade Top of rail-lösningar som löper som ett band längs spåret. – Det dämpar vibrationer, berättar Magnus Lundqvist, Vibisol, som påpekar att folk på mässan tycker det är kul att se ett nytt företag med en ny produkt. På grund av sin vibrationsdämpande effekt har produkten även kunder inom byggindustrin. Solpaneler på bullerplanket Bra Bullerplank är ett passande namn på ett företag med just bullervallar för väg och järnväg i sitt sortiment. Robert Olsson, Bra Bullerplank, berättade för oss på mässan att man räknat ut att med ett 200 meter långt bullerplank beklätt med solpaneler kan producera 44 000 kWh om året. Robert visade upp de nya stolpar av glasfiber företaget tagit fram för att hålla uppe bullerplanken. En jämförande stolpe av stål, som är det traditionella materialet för sådana stolpar, är betydligt tyngre och kräver mer underhåll sade han. – Stål rostar och måste galvaniseras. Dessutom leder det ström och då måste man dra kopparlinor i marken, berättade Robert Olsson som ser både miljö- och arbetsmiljöfördelar med de nya stolparna. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 • 43