Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL 2019 Konsultföretag visade framfötter
na. – Vi jobbar med digitala system, säger Linda Haak, Atkins, hon berättar vidare att konsultbolaget häromåret köptes upp av kanadensiska SNC Lavalin men kommer i hela Europa marknadsföras under namnet Atkins. På Nordic Rail var Atkins svenska järnvägsdivision, Kitty Linnberger och Linda Haak, på plats. ERTMS – hett ämne hos Bombardier Signalsystemet ERTMS intresserade uppenbarligen många på Nordic Rail. På mässgolvet berättade Bombardiers Mats Lindberg om hur långt man kommit i olika delar i världen med införandet av det och om de olika nivåerna av signalsystemet. Ett föredrag som lockade många åhörare. I så olika länder som Italien, Sverige och Kazakstan är man på väg att införa nivå 3 av ERTMS, men något tillfredsställande svar på varför just de länderna har valt att satsa på en högre, mer avancerad nivå av systemet gav inte Mats Lindberg. Införandet av ERTMS har blivit kraftigt försenat och när Mats Lindberg berättade att det nu finns på Västerdalbanan möttes han av applåder. ”Äntligen”, mumlades det. Anledningen till att det först införts på en kort regionalsträcka i Sverige är enligt Mats Lindberg att det blir för dyrt med spårledningar på regionalbanor, något man nu slipper. Splitternya arbetsfordon Den som besökte Nordic Rail för att se nya tågmodeller i skala 1:1 blev besviken, för några sådana fanns inte. Däremot en hel del arbetsfordon. Utanför entrén till Elmia visades till exempel två kabeldragningsbilar som används för kontaktledningsarbeten. – De är helt oanvända och kom i september i år, berättar Arvid Haag, Nordic Re-Finance AB. Grunden är en Scancia-lastbil som monterats med järnvägsutrustning från det italienska företaget SVI. 42 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 9 Nytänk när man bygger järnväg Skånska RF-system demonstrerade en nästan helt egen uppfinning på Nordic Rail, en sliperutläggare som ska vara mindre arbetskrävande än traditionella, mer manuella metoder för att lägga ut slipers. – Det är ett nytänk när man bygger järnväg, säger Jerry Berntsson, säljare på RF-Systems, som tagit fram slipersutläggaren tillsammans med Connys Entreprenad. Jerry Berntsson visar på en display hur slipersutläggaren riktar in slipers tack vare ett knäppaggregat som fälls ut. Den används för första gången för ett spårbygge mellan Arlöv och Lund. – Tanken är att den ska börja levereras i kvartal ett, 2020. Vi har inga beställningar på den än, men väldigt många är intresserade, säger Jerry Berntsson.