Buffé 1
MÖTET Sverige ska bli det nya matlandet. Det är r
egeringens idé att maten ska locka hit turister från när och fjärran. Ami Hovstadius är sleven i grytan, för att göra Sverige känt för sin goda mat. Hon har fem år och sju miljoner Ami tar gärna en nystekt strömmingsmacka vid Slussen i Stockholm. kronor till förfogande. Text Anna K Sjögren Foto Karl Nordlund Smaka på Matsverige! H ur gör du för att visa upp Sverige som matland? – En viktig del av mitt arbete är att ta emot utländska journalister och visa dem vår mat och vår livsstil, säger Ami Hovstadius. Hon lyfter ner en av de svarta pärmarna från hyllan. Den är fylld med urklipp från utländska tidningar, och artiklarna handlar om den exotiska naturen, den hälsosamma livsstilen och den goda maten i Sverige. Artiklarna ska väcka läsarnas nyfikenhet så att de reser hit på sin semester. – Det finns så mycket att upptäcka, inte bara för utländska besökare utan även för oss som bor här. Med »Sverige – det nya 22 B U F F É 5 • 2013 matlandet« vill vi också att fler svenskar ska få upp ögonen för allt som finns. Har vi verkligen så bra mat i Sverige? – Vi har rena och fina råvaror, och det finns svamp och bär i skogen. Även i stor skala produceras mat på ett hållbart sätt. Ett exempel på det är att svenska bönder använder minst antibiotika i hela EU till sina djur. Svenska konsumenter är medvetna, menar Ami, och det märks på utbudet i butikerna. Här förväntar man sig att bli ärligt upplyst om vad maten innehåller. Hur ska det bli bättre mat i hela Sverige och inte bara i storstäderna? – Det är en utmaning att skapa möjlighe»Jag vill se fler kvarterskrogar, även i småstäderna, gärna med regionala specialiteter. « ter att driva bra restauranger och vägkrogar även i mindre städer. De utländska journalister jag möter får besöka landsbygden, och de älskar verkligen vår natur. Ami framhåller också att det under