Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11 de bokat biljett hos hade gått i k
onkurs, har inte fattat skillnaden mellan en hjälporganisation och ett vinstdrivande företag. Redan som sommarvikarie för drygt tio år sedan kände Annika att det var här hon ville jobba. Men det räckte med ett år i högklackat, femtontusen steg kan det lätt bli på en arbetsdag. Atmosfären, passagerarna, arbetskamraterna, alltid liv och rörelse är de ingredienser som gör arbetsplatsen så rolig. Överallt blir hon stoppad och hon tycker om det. Passagerare frågar efter en brevlåda, en toalett, ett växlingskontor, flyget till London, närmaste ölkafé. Medarbetare tackar henne för att vinterschemat blev så bra eller tjoar hej, hej Annika. − Jag är bara med och bidrar, men eftersom jag är den som mejlar ut informationen så får jag ta skiten om vi inte har lyckats och får berömmet om vi har gjort något bra. Schemat är en av de viktigaste frågorna. Ledningen vill att markpersonalen ska jobba så ofta som möjligt och ha kortare pass, medan de anställda vill ha längre skift och fler lediga dagar. − Det måste vara humant att jobba och det måste finnas tid för återhämtning. Det är extra viktigt eftersom vi jobbar skift, alla dygnets timmar och hela året runt. Ena dagen kan man till exempel börja klockan 04.45 och dagen efter sluta 23.15. Spannet på start och sluttider är väldigt stort, säger Annika. Alla väger 87 kilo som flyger med SAS. Visst låter det fint och jämlikt? Siffran är statistisk. Frakt, post, bagage, passagerare och bränsle räknas noga när CDC, avdelningen för Vikt och Balans, ser till att flygplanen är lagom baktunga inför start och landning. Förut smattrade här sju printrar, nu finns bara en, och telegrammen kommer ljudlöst till Helena Hallins, Björn Eklöfs och Lars Tillgrens dataskärmar. De är loadcontrollers och har morgonpasset i dag. − Flygplansinstrumenten ställs in efter lastningen. Om kaptenen vill tanka extra mycket för att det är dåligt väder eller om fyra resväskor tas ut i sista minuten måste vi räkna om och kanske flytta om lasten, säger Helena Hallin som minns en annorlunda last på ett fraktflygplan: Två ton silverrävar till Peking. En rad längre bort, med utsikt mot närmast parkerade flygplan vars hjul och lite av buken kan skönjas genom fönstret, sitter seatingkoordinator Elisabet Wiklander och ”bygger” flygplan. Hur många ska resa i business respektive ekonomi, ska det finnas plats för en bår? Sätena i planet ska stämma överens med bokningen och koordinatorn måste vara klar tjugotvå tim- mar före avgång då resenärerna själva ska kunna börja checka in. En lite udda arbetsuppgift är att beställa limousine till very very important persons med Lufthansa som landar i Frankfurt och München. Snälla Annika, vi kan väl få köra brygga. Ja, det ska vi få. Hon tar oss förbi den tomma disken i gaten och ut i en tunnel. Vi ska möta SK 707 från Helsingfors. Det kunde ha varit Annika som utfört uppgifterna men nu är det en av hennes kollegor som först rensar plattan på femtioöringar och annat smått som kan flyga in och förstöra de enorma flygplansmotorerna. Kollegan kommer upp i en trappa utifrån och trycker på knappar på ett manöverbord. Sedan tänder han upp en skylt för att visa kaptenen att det nu går att köra fram och parkera. Planet som synts en bit bort kommer närmare och närmare och stannar på sin plats. Bryggan skjuts ut, som en mask som sträcker ut sig till dubbel längd, det svänger och vibrerar. Det känns som om planet reser sig, men det är vi som sjunker. Stålmasken ställs automatiskt in mot typen av plan. Knack, knack på dörren. En flygvärdinna öppnar och snart kommer passagerarna ut. Vanligaste frågorna vid hemkomst: ”Vilket håll är ut?” och ”Var hämtar jag mitt bagage?” Vanligaste frågan vid utresa: ”Är mitt bonuskort inlagt?” Det jobbigaste är när man inte har ett tydligt besked att lämna till passageraren tycker Annika. När planet är försenat men man inte vet varför och hur länge. Charterresenärer har sin vecka och varje timme spelar roll på deras semester. De vill veta på en gång: ”Hur länge blir vi försenade och vad får jag för det?” − Man har kanske sparat ett år, är lite flygrädd men man har peppat sig själv med att om sex timmar är jag i alla fall framme. Och så blir det förseningar och så förstörs hela planeringen. Det är vid sådana här tillfällen som medarbetarna på trafikkontoret börja dra i olika tåtar. Några fokuserar på passagerarna. Hur kan de komma fram till sin slutdestination på snabbaste och bästa sätt? Koordinatorerna bokar om en passagerare i taget, på andra flighter, via andra flygplatser och med andra bolag om det behövs. Morgondimma och snökaos betyder mer jobb och lösningarna blir så bra som man har tid till. Trafikkoordinatorn Lena Olsson är av dem som koncentrerar sig på flygplanen. Hit kommer alla avvikelser: en kapten undrar varför ingen har kört ut bryggan, tankbilen saknas vid ett annat plan och SK 635 till Frankfurt, med avgångstid klockan nio, har på grund av restriktioner i luftrummet en slot − den tid planet ska vara i luften – som gör att det inte kan vara i luften före 10.17. Personalen måste få veta det före passagerarna och därför skickar hon telegram till specialisterna innan hon visar meddelandet om försening på de publika skärmarna. Lena började på Arlanda 1988 och kommer ursprungligen från Linjeflyg. − Det är ett superroligt jobb. En skitdag med snökaos, när man inte ser ut genom fönstret och inte vet var planen är, är som uppåttjack. Och att få gå runt en dag på Arlanda bakom kulisserna är också superroligt. I mitt nästa liv ska jag jobba här, när jag har fått simultankapacitet och tål stress. Det finns så mycket mer jag vill berätta och så många fler jag mötte som borde ha fått komma till tals, men en text är som en överbokad flight. Vissa får helt enkelt inte plats. Trafikkoordinatorn Lena Olsson har jobbat på Arlanda sedan 1988. Hon tycker att hon har ett superroligt jobb. Se fler bilder från Arlanda på www.kollega.se 8-09 KOLLEGA 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68