Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8 »Om man har en överbokad flygning o
ch lyckas lösa det, att alla är nöjda på slutet, då växer man som människa och i sin yrkesroll.« sekreterare i klubben. Men just i dag är hon vår ciceron. Hon öppnar en ny disk, för fotografens skull, och kvittrar ”god morgon” till sin första passagerare. Koffeinet har gjort ett utmärkt jobb. Annika kan arbeta i check in, ute vid gate, köra brygga på F-piren, koordinera en särskild flight med ansvar för att planet tankas, att städningen kommer och att boardingen kan börja i tid. Hon säger att hon gillar utmaningar då hon får testa sin kapacitet. − Om man har en överbokad flygning och lyckas lösa det, att alla är nöjda på slutet, då växer man som människa och i sin yrkesroll. Vi passerar säkerhetskontrollen och det piper om Annika. För många mynt i fickan. Hon skrattar, hon som gör det här fler gånger varje arbetsdag, fast då i en personalkontroll. På Arlanda slipper man oftast ta av sig skorna, som är ett måste på många andra flygplatser. Myndigheterna i USA går ännu längre och kontrollerar ankommande resenärer redan vid incheckningen. Du får uppge var du ska bo och varför, och blixtsnabbt går informationen till USA som ger grönt eller rött ljus. − Personen märker ingenting. Det är myndigheten som äger verktyget och det går helt automatiskt, säger Magnus Engström, security officer och vikarierande stationsledare, som stannar till hos oss som hastigast. Säkerhetsavdelningen måste känna till alla avvikande resenärer. Avvisningar sker varje vecka, fångar ska transporteras från ett fängelse till ett annat och dagligen får Magnus Engström sätta stopp för någons resa därför att personens handlingar är ofullständiga eller falska. − Man spräcker många drömmar men vi representerar transportörer och vi måste försäkra oss om att passageraren har de dokument som behövs för att komma in i mottagarlandet. Luften tätnar av parfymlukter och det starka ljuset flödar ner över montrar med sprit, choklad, tobak och smink och kastar reflexer i glasflaskorna. Lämpligt nog måste alla passagerare välja den här slingan för att komma till transithallen. Annika Nilsson och hennes kollegor har tio procents rabatt på taxfreepriserna på parfym och choklad. Hennes favorit Guanaja Valrhona för 79 kronor köper hon alltså för 71 kronor och 10 öre. De förmånliga flygresorna är borta sedan länge. Man jobbar inte här för pengarna. Annika Nilsson tjänar knappt 21 000 kronor. Ordförande Ann-Kristin Håkansson som är femtionio år och har en specialistutbildning i biljettkontoret har 23 000 kronor i månaden efter 35 år i tjänst. ”Det fackliga arbetet värderas inte utan vi får det generella påslaget vid lönerevision. Vår vd Mats Jansson har satt igång en kulturell förändring i företaget som även innefattar det fackliga arbetet. Det medverkar vi gärna till, men då måste ledningen också ändra sin syn och värdera de fackliga insatserna ekonomiskt.” Fram till den 11 september 2001 nyanställde SAS, sedan minskade flygtrafiken och antalet tjänstemän har sedan dess skurits ner i sex omgångar till 550 personer eller 60 procent av sitt forna antal. Bara det senaste året har drygt 100 fått gå. De anställda var beredda på nerskärningarna förra hösten och i våras och sedan var det slut sa man. Personalen skulle få en lugn sommar. De som var kvar pustade ut, de hade klarat sig och bästa kompisen hade kanske fått stanna. Bara tre veckor senare kom ordern. Sex procent skulle skäras rakt av. − Folk var på semester, det var vidrigt, ett dråpslag. Ingen mådde bra, inte ledningen heller, säger Annika som även på sin semester fick ta emot telefonsamtal från sex på morgnarna till elva på kvällarna från arga och gråtande människor. Hon var helt slut efteråt. När hennes familj reste bort på semester och hon skulle börja jobba insåg hon att hon inte skulle fixa det. Hon stannade hemma en vecka utan att ha kontakt med någon. − Jag åt och sov och byggde en garderob. Hade jag jobbat hade jag blivit sjuk. Kan det bli fler nerskärningar snart igen? − Vi kan inte bli färre. Då måste vi sluta med att kolla pass eller något. Det värsta scenariet är att SAS försvinner helt. Ann-Kristin Håkansson och Annika Nilsson anser att svenska staten som äger halva svenska SAS inte tar sitt ansvar och ger tydliga instruktioner. Ska de flyga på rutter som ger förlust eller bara mellan lönsamma destinationer? ”Och hur kommer det sig att staten skriver avtal med konkurrenten fast deras egen ägodel blöder ekonomiskt? Det är motsägelsefullt framför allt för oss som jobbar här.” Alla älskar att hata SAS, menar de fackliga företrädarna. Det står alla fritt att välja vilket flygbolag man vill. Men folk som till exempel de passagerare som för några år sedan krävde att få åka gratis med SAS, därför att det bolag ➼ Ett problem som facket ständigt får kämpa för att förbättra är arbetstider och scheman. Enligt SAS börjar dygnet först 6.00 och det är jättedumt tycker trafikassistenten Annika Nilsson som jobbar fackligt på halvtid. – Ta julaftonen till exempel. Om du börjar fyrapå morgonen, är det inte konstigt att du får mindre betalt för de första två timmarna, innan det blir helgdag? 8 KOLLEGA 8-09
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68