Loading...
Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15 V olvo Bussar trotsar finanskrisen
och går som tåget. Fabriken i Säffle har fulltecknade orderböcker fram till sommaren och har fått ta in extrapersonal. Antalet tillverkade bussar ökar för varje år och nästa år kommer takten att höjas till tio fordon i veckan. En av dem som jobbar för högtryck är Mikael Johansson, gruppchef för fabrikens materialanskaffare. Det är hans ansvar att man aldrig står utan komponenter – ett stopp i produktionen får helt enkelt inte inträffa. Datorer håller ordning på varenda pinal på lagret, men Mikael Johansson tycker att det känns tryggast att stämma av på egen hand. Varje dag går han rond i fabriken. Han pratar med montörer och förmän för att bilda sig en egen uppfattning av materialläget och hur produktionen fortlöper. Men allt går förstås inte att förutse. – Hur bra koll man har på materialet dyker det alltid upp något. Ibland går någon komponent sönder i tillverkningen, då blir det en ”brandkårsutryckning”. Vi har över 300 leverantörer som vi materialanskaffare har delat upp sinsemellan. Saker och ting kan trilla mellan stolarna, säger Mikael Johansson. Resan från golvet har gått snabbt. Han började som elektriker i fabriken 1993, gick vidare till logistikområdet och blev tjänsteman för ett par år sedan. Nu är han alltså gruppchef. Utöver materialansvaret är han även delaktig i tre stora projekt som alla ska vara klara i vår. Bland annat ett omfattande samarbete som ska påbörjas med Volvos bussfabrik i Polen. Dessutom hoppar Mikael in för fabrikens logistikchef när denne inte är på plats. Detta i kombination med att han älskar sitt arbete har resulterat i ett digert övertidskonto. Det blir någon extra tusenlapp i lönekuvertet varje månad, men det är inte för pengarnas skull han arbetar så mycket. – Man vill göra ett så bra jobb som möjligt och jag är en person som vill ha kontroll på det mesta. Det har blivit många resor på sistone och då springer övertidstimmarna lätt iväg, men jag tänker inte så mycket på övertiden. Min fru jobbar ofta helg och då tänker jag att jag lika bra kan jobba lite också, säger han. I år har Mikael Johansson redan överskridit de 150 övertidstimmar som man får jobba enligt kollektivavtalet. Unionenklubben och arbetsgivaren har nyligen kommit överens om att bevilja Mikael ytterligare 75 övertidstimmar. Ett villkor från fackets sida för att gå med på uppgörelsen var att Mikael först först kontaktade företagshälsovården för en läkarundersökning. Mikael Johansson anser inte själv att han jobbar för mycket. Men det gör den lokala Unionenklubben. – Han är långtifrån ensam, vi har en del personer som återkommer år efter år. Vi försöker få ledningen att förstå att det är farligt om de har många som arbetar för mycket. Det borde vara en ren självbevarelsedrift för företaget att jobba 8-09 KOLLEGA 15 ➼
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68