Utdrag ur Kollegas medlemsundersökning: Kollega h
ar låtit Novus fråga 1 246 medlemmar om deras inställning till Unionen. Ta del av hela undersökningen på www.kollega.se. svarade att de blev hjälpta när de tog kontakt med Unionen. ➼ säger Fredrik Nilsson. Det han syftar på är att Unionen syntes på Katrin Zytomierskas blogg. Efter att Zytomierska anklagats för viktmobbning togs annonsen snabbt bort av Unionen. Bara någon vecka senare inträffade samma sak igen. Denna gång var det en annons på Kissies blogg efter att Kissie hyllats på en främlingsfientlig sajt. Men enbart reklam är naturligtvis inte nog för att ge en positiv, attraktiv bild av en organisation som sysslar med något så osexigt som arbetsmarknad och kollektivavtal. Minst lika mycket, eller kanske mer, hänger ihop med organisationens agerande. Har man framgång? Kan man påverka villkoren i arbetslivet? Tror anställda på organisationens möjligheter? Med den saken är det lite si och så, visar Kollegas medlemsundersökning. Var tredje svarar att Unionen är en stark röst i samhällsdebatten, men en lika stor andel håller inte med. På frågan om man tror att Unionen kan påverka villkoren på arbetsplatsen är siffrorna ännu något sämre. Enligt Unionens egna mätningar ansåg 33 procent av medlemmarna att Unionen ”är ett aktivt och pådrivande förbund”. 42 procent uppfattade Unionen som ett starkt förbund, 45 procent ansåg att Unionen syns och hörs i massmedia. Mot bakgrund av att en punkt i det handlingsprogram som togs av det nybildade förbundet var 10 KOLLEGA 1-13 upplever inte att Unionen kan påverka villkoren på deras arbetsplats. att Unionen skulle ”sätta dagordningen”, Unionen skulle satsa stort på opinionsbildning och ”vara en stark aktör och en kraft att räkna med i samhällsdebatten”, så skulle det kunna ses som låga siffror. Cecilia Beskow, chef för den enhet som på Unionenvis kallas POP, uttytt Politik Opinion Påverkan, håller med om att man ”måste höja vetskapen bland medlemmar och förtroendevalda om Unionens hjärtefrågor”. Ändå upplever att Unionen är en stark röst i samhällsdebatten. menar hon att det svänger om POP. – POP började för två år sedan. Då slog man ihop den samhällspolitiska avdelningen med kampanjavdelningen. Sedan dess är det en framgångssaga. POP måste, med sina 25 medarbetare, anses vara en stor propagandaavdelning. En stor del av POP:s arbete går ut på personpåverkan. – Vi träffar politiker av alla färger och former, de flesta är intresserade av oss, de vet att vi har en modern syn på arbetsmarknaden, säger Cecilia Beskow. COLOURBOX