JOBBEXPL D Att det över en natt skapas hundratals
nya arbetstillfällen på orten är varje kommunalråds våta dröm – inte minst om man brottas med skyhög ungdomsarbetslöshet. Det hände i Örnsköldsvik när Comhem plötlsligt etablerade ett nytt kundcenter. Text Ola Rennstam Bild Izabelle Nordfjell et är lite svårt att greppa att lokalen nyligen stod tom. I dag är det arbetsplats för 220 personer som svarar på frågor om fakturor, abonnemang, teknikproblem och inte minst – säljer. Ett dämpat sorl fyller kontorslandskapet och överallt sticker det upp headsetförsedda huvuden bakom ljudabsorberande skärmar. – Det är fixat nu, du behöver inte oroa dig. Tack för att du ringde, säger en röst bakom en av skärmarna varpå ett nytt kundsamtal omedelbart tar vid. Det vore en underdrift att påstå att det gick fort när Comhem kom till stan. Det överraskande beskedet om etableringen genererade 1 400 jobbansökningar och intervjuer i raketfart. Två månader senare började det första gänget och därefter har ny personal utbildats i en strid ström. Parallellt med rekryteringen har de två våningsplanen i det centrala Arkenhuset blåsts ut och totalrenoverats. Att starta ny verksamhet med nytt folk i en byggarbetsplats borde enligt konstens alla regler ha slutat på ett sätt – i kaos. – Mina farhågor var att vi inte skulle hinna, att vi skulle göra dåliga rekryteringar och trycka in folk i lokalerna, men det blev jättebra, säger Mia Bohlin, vice ordförande i Unionenklubben och den som varit projektledare för utformningen av lokalerna. Även kundservicechefen Linda Påhlsson är nöjd: – Jag tycker att det har gått över förväntan. Visst har det varit påfrestande stundtals, men det har funnits förståelse, säger hon. Camilla Svensson, som 40 KOLLEGA 1–13 COMHEM l 220 personer arbetar på kundservicecentret i Örnsköldsvik, varav ett 60-tal är konsulter från Manpower. 56 procent är män, 44 procent kvinnor. 55 procent är i åldrarna 18–24 år. l Ett hundratal av de fast anställda var tidigare inskrivna på arbetsförmedlingen. 10 procent av personalen har flyttat till Ö-vik för arbetet. Personalomsättningen har varit 9–10 procent första halvåret. l Totalt arbetar 950 personer på Comhem i Sverige. Under 2011 var omsättningen 4,5 miljarder kronor och vinsten uppgick till 2,1 miljarder kronor. Örnsköldsvik Mia Bohlin, vice ordförande i Unionenklubben, tycker att man på kort tid skapat en bra stämning på jobbet. arbetar med fakturafrågor, trivdes direkt. – Det var en byggarbetsplats men redan från början rådde en harmonisk stämning i mitt team, många bitar var på plats även om själva arbetsytan inte var det. Det var väldigt spännande att få vara med från början, säger hon. En bidragande orsak till att det unga kundcentret lyckats manövrera förbi de värsta fallgroparna är att erfarna medarbetare från Comhems kontor i Härnösand, tio mil söderut, flyttat med och bosatt sig i Örnsköldsvik. De har bildat en stomme att luta sig mot när det blåser. – Många har sett det som en spännande Linda Påhlsson. grej att få vara med från starten och få sätta avtryck och påverka. Totalt har tio procent av alla ➼ ”Jag älskar statistik och blir bara sporrad av att se mina resultat”, säger Joakim Zingmark.