➼ Vad harComhem betytt för Örnsköldsvik? Elvy Söd
erström (S), kommunalråd: Veckan då Comhem presenterade sin etablering gick jag omkring och log extra brett. Vi har sett vad företaget betytt för Härnösand så självklart är det väldigt positivt och har fått ungdomsarbetslösheten att sjunka rejält. Unga har fått en chans att stanna kvar i Ö-vik och som även fått många nya kommuninvånare eftersom folk flyttat hit. Mer föder mer – förhoppningsvis kan detta leda till fler etableringar inom tjänstesektorn.” 42 KOLLEGA 1–13 anställda flyttat hit permanent från en grannkommun på grund av jobbet, det tyder på ett stort Comhem-hjärta, säger Linda Påhlsson. Att det saknas gamla sanningar om hur saker och ting ska göras tycker de flesta är positivt. Växtvärken har tvingat fram nytänkande och kreativitet. – När man är ny på en arbetsplats finns det alltid ett led att rätta in sig i, men här fanns inte det på samma sätt, det var i alla fall mer flytande och vi har fått hitta vår egen väg. I dag finns det en enorm energi hos alla och den behövs verkligen i det här yrket, man behöver peppa varandra. Men de mer erfarna har fått dra ett tungt lass, de har blivit bombarderade med frågor, säger Joakim Zingmark, som tar emot samtal från kunder som vill säga upp sitt abonnemang. Medarbetare, fack och ledning vittnar om att det bildats en fin gemenskap. – Även om många tycker att arbetstider och krav är tuffa så finns det en sammanhållning som vi skapat själva. Folk sliter men trivs med jobbet och sina kollegor, man hjälps åt. Det råder en go stämning och det beror nog mycket på de personer som vi tog med från Härnösand, säger Mia Bohlin. Hade inte Peter Forsbergs utskällda hotellkomplex nyligen färdigställts alldeles intill skulle fjärdens stålgrå vatten skymta fram – för den som hade tid att titta ut genom de stora kontorsfönstren alltså. För stressigt är det emellanåt, inte minst eftersom varenda arbetsuppgift mäts i effektivitet och längd. Resultaten visas individ för individ på stora tv-skärmar intill varje arbetslag. Den som lyckas sälja bäst och hjälpa kunden snabbast får en bonus i lönekuvertet. En del blir stressade, andra inspirerade av det konstanta mätandet. – Jag älskar statistik och blir bara sporrad av att se mina resultat. Att mäta är enda sättet, all belöning kräver motprestation, säger Joakim Zingmark. Hans kollega Camilla Svensson håller inte med: – Det är jobbigare att mätas på allt man gör än vad jag trodde att det skulle vara, men jag har lärt mig hantera det. Jag lägger inte energi på hur någon annan ligger till utan har fokus på mitt eget och att hjälpa kunden. Jag förstår att företaget måste mäta till viss del men ibland tar ett samtal längre tid och det är slumpen som avgör vilka man får. Jobbet är inte så krävan