Förhandlingsärenden Unionen 22 960 Unionen Direkt
Samtal till 175 800 14 903 123 000 16 500 E-post till Unionen Direkt 36 900 Unionen sätts under större press –08 –09 –10 –11 –12 –09 –10 –11 –12 –09 –10 –11 –12 Unionen gläds såklart åt medlemsökningen. Samtidigt ställer den stora krav på hjälpen man ger. Graferna visar hur antalet förhandlingsärenden och kontakter med Unionen Direkt skjutit i höjden. 2012 blev ett rekordår. Förhandlingsärendena var fler än någonsin och det var även antalet frågor till Unionen Direkt. Varsel och stor medlems ökning anges som två faktorer. Två av Unionens hjärtefrågor är kompetensutveckling och balans i tid, det vill säga hur man ska få ihop livet när gränserna mellan arbete och fritid suddas ut. Enligt Cecilia Beskow är Unionens synpunkter på dessa saker efterfrågade inte minst bland journalister. – Media ringer mycket när det handlar om hur tjänstemännen har det på sina arbetsplatser. Och frågan om kompetensutvecklingen äger vi i stort. Ett bevis på att Unionen har haft framgång när det gäller opinionsbildning är att man 2012 utsågs till en av årets opinionsbildare av Dagens Opinion. I motiveringen heter det att man är det ”första fackförbundet som jobbar konsekvent, uthålligt och långsiktigt med de sociala medierna”. Men alla är inte övertygade om Unionens framgångar, visar det sig. Hur har man lyckats med att nå ut med sina hjärtefrågor? Inget vidare, anser Anders Kjellberg som är professor i sociologi vid Lunds universitet och specialiserad på arbetsmarknadsfrågor. – Kompetensutveckling är något som alla fack vill ha, i regel får tjänstemännen mer än arbetarna. Och när det gäller balans i tid så vet jag inte om det är något som Unionen driver mer än någon annan. Jag kommer att tänka på Livspusslet, men det förknippar man med Sture Nordh (TCO:s förre ordförande). Anders Kjellberg tar också fasta på det avtal för kabinpersonalen på SAS som Unionen skrev under i slutet av november. Avtalet innebar bland annat att personalen slapp direkta sänkningar av grundlönen, däremot fick de längre arbetstid och högre pensionsålder. – Det går helt emot det här med balans i tid. Nu ska de anställda jobba mer och vara borta hemifrån längre. Orla Vigsø, som är professor i retorik på Södertörns högskola och bland annat har skrivit om politisk kommunikation, tycker inte att Unionen har ett särskilt starkt varumärke. För honom är det ett förbund som han har svårt att sätta ansikte på, ett förbund som då och då dyker upp på nyheterna, men utan att det riktigt går att veta vad de står för. Orla Vigsø pekar på texten på förbundets hemsida: ”För att komma närmare vår vision: Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet, måste vi bilda opinion i olika frågor”. – Det är tunnare än vatten. Det är ingen som skulle ha något emot det, men inte heller något som någon skulle engagera sig i. Ska man bilda opinion räcker det inte med pengar, man måste också ha några ståndpunkter. Man måste hitta något som dels är aktuellt, dels något som folk kan se är ett problem. Sedan måste det vara något där man kan göra en skillnad. Ett lyckat exempel, anser Orla Vigsø, är LO:s utbildningskampanj för att bekämpa rasismen på arbetsplatserna, ett initiativ som visar att ”man inte bara är en serviceorganisation, inte bara följer hur vindarna blåser, utan har en klar ståndpunkt som man vill försvara”. – Om det här med balans i tid är viktigt för Unionen att driva, så kommer nästa fråga: Än sedan då? Det räcker inte med att bara lyfta fram ett problem, man måste erbjuda en lösning också, konstaterar Orla Vigsø. Det är Unionen medveten om. När detta skrivs är man i färd med att hitta konkreta lösningar. Inom kort ska ett politiskt program för ”balans i tid” presenteras. ➼ NÄSTA UPPSLAG: Färre klubbar trots fler medlemmar Samtal och mejl strömmar in till Unionen Direkt. Förra året besvarade man nästan 213 000 frågor. Enligt Jonas Häggblom, chef för Unionen Direkt, är förklaringen till ökningen den ekonomiska krisen och att Unionen vuxit med 30 000 medlemmar under 2012. – De allra flesta samtalen handlar om lön på olika sätt. Det är också tydligt att helt nya medlemmar är väldigt aktiva första året. Det handlar om en kombination av vetgirighet och att man vill åtnjuta förmånerna av medlemskapet, säger han. En undersökning som Kollega gjort visar att 71 procent av Unionens medlemmar varit i kontakt med förbundet någon gång de senaste fem åren. 76 procent av dem uppger att de blev hjälpta och ännu fler, 83 procent, att de blev professionellt bemötta. – Vi ger medlemmarna bra service, men vi är inte nöjda. Vi måste bli snabbare på att svara och vi måste börja kommunicera genom de kanaler som medlemmarna tittar på i dag, som sociala medier eller en Unionen Direkt-app där man kan göra många av sina medlemsärenden. – Många av de nya medlemmarna är 80- och 90-talister som kräver god service, snabba svar och effektiv information. De är vana att skjuta i väg en fråga och få ett snabbt svar och det måste vi möta, annars är risken att det kommer in andra aktörer på marknaden som erbjuder facklig rådgivning, säger Jonas Häggblom. Unionen Direkts målsättning är att besvara mejl inom 48 timmar och telefonsamtal inom tre minuter. – Det finns andra fackförbund som är mindre än vi som har kortare svarstider. Men vi tillgodoser 125 kollektivavtal, vilket inget annat fack gör. Det blir större bredd på frågor och kräver en bred kompetens bland medarbetarna. Sämre tider märks i hela organisationen. Under 2012 genomförde Unionen, företrädesvis klubbar och regioner, 22 960 förhandlingar, nästan 5 000 fler än året innan. Krisåret 2009 hade man 12 360 förhandlingar om uppsägning, 3 000 fler än året därpå när ekonomin börjat återhämta sig. Förra året återkom den finansiella oron med följd att antalet uppsägningsärenden återigen ökade dramatiskt och till slut landade på 12 578 – nytt rekord. – 2009 var ett extremt år. Under hösten 2012 såg vi åter en stor ökning som sammanfaller med ett ökat antal varsel, säger Gunilla Bäcklund, central ombudsman på Unionen. Läs mer på www.kollega.se: ”Det finns en smärtgräns, och just nu tangerar vi den” – Ingrid Nordstrand, regionchef i Mellannorrland 1-13 KOLLEGA 11