OPINION SUSANNA LUNDELL CHEFREDAKTÖR Unionen har
funnits i fem år och medlemmarna strömmar till som aldrig förr. Under förra året fick förbundet 60 000 nya medlemmar. Eftersom många samtidigt bytte arbetsplats och bransch försvann hälften så många till andra förbund. Ökningen av antalet medlemmar blev dock drygt 30 000 för 2012, en summa att vara stolt över och förundras över. Hur kan det komma sig att ett så nytt fackförbund lyckas värva så många nya medlemmar på så kort tid? En förklaring kan vara att Unionen har satsat mycket pengar på marknadsföring. Detta i kombination med bistrare tider på arbetsmarknaden kan ha varit en bidragande del i att locka nya medlemmar. De tuffare ekonomiska tiderna kan också ha gjort att allt fler är måna om att ha en bra inkomstförsäkring om de skulle ha otur och bli av med jobbet. Unionen är fortfarande ett nytt fackförbund, men de värsta barnsjukdomarna tycks vara förbi. Kollega har låtit Novus opinion göra en undersökning som visar att åtta av tio medlemmar upplever att de har blivit professionellt bemötta i sin kontakt med förbundet. Var sjunde medlem har haft kontakt med Unionen sedan förbundet bildades. Nästan hälften av dessa har fått rådgivning av något slag och var tredje har fått förhandlingshjälp. Totalt har drygt 1 200 medlemmar svarat på undersökningen. De flesta medlemmar tycks också vara nöjda med förbundets bemötande. Tre av fyra tycker att de har fått hjälp när de har tagit KONTAKT: SUSANNA.LUNDELL@KOLLEGA.SE Ledare: Unionen växer som aldrig förr och barnsjukdomarna för det fem år unga förbundet tycks vara ett minne blott. Nu återstår utmaningen att ta hand om alla de nya medlemmar som värvas. Men hur har man lyckats? Texter Niklas Hallstedt, Ola Rennstam G enom att vara fler ökar man sina möjligheter att påverka. Den övertygelsen var en av anledningarna till Unionens bildande för fem år sedan. Det handlar om att teckna fler kollektivavtal, bilda fler klubbar och framför allt värva och åter värva. Värvningen har man lyckats med. Vid sammanslagningen av de två förbunden HTF och Sif hade man runt 480 000 medlemmar. I slutet av 2012 är man uppe i över 530 000, med siktet inställt på att nå 600 000 om några år. Ett sätt att nå potentiella medlemmar är naturligtvis reklam. Här satsar Unionen varje år stora summor, hur mycket vill man inte berätta av ”konkurrensskäl”. Men enligt preliminära uppgifter från TNS Sifo lade Unionen i fjol 38,7 miljoner kronor på reklam. I det är dock inte eventuella rabatter medräknade. Med det var man ojämförligt störst i sin ”bransch”. Ledarna, LO och Svenskt Näringsliv satsade ungefär hälften så mycket vardera. Kommunal, LO:s största förbund, bara en sjundedel så mycket. Enligt Fredrik Nilsson, chef för marknadsoch medlemsutvecklingsenheten på Unionen, har reklamen två syften. Förutom det självklara Unionen går in på sitt sjätte år. Vid starten talades det om det kaxiga förbundet, facket som skulle sätta dagordningen på arbetsmarknaden att skaffa fler medlemmar så handlar det också om att förändra bilden av förbundet. Den nuvarande reklamsatsningen, den största och mest långsiktiga som Unionen gjort, på de så kallade superhjältarna är ett bra exempel. – Vi valde att satsa på den grupp som vi haft svårast att få med: de som visslar när de går till jobbet på måndag morgon. Vår analys är att de tror att vi finns där det blir problem, för den som hamnat i knipa. Men vi jobbar för att förbättra ditt arbetsliv i med- och motgång. Lyckas ni med kampanjen? – Ja! Den som ser sig själv som framgångsrik ser sig som en av superhjältarna. Undersökningar visar att de som sett våra reklamfilmer är mer positivt inställda än de som inte sett dem. Det finns flera tecken på att reklamen faktiskt har en positiv påverkan på synen på Unionen. Enligt Fredrik Nilsson är Unionen exempelvis det mest kända fackförbundet bland de privatanställda tjänstemännen i dag, mer känt än exempelvis IF Metall eller Kommunal. Har ni misslyckats med någon reklamkampanj? – Ja, vi syntes i ett sammanhang där vi inte MILSTOLPAR 1 januari 2008: Unionen bildas. Hösten 2008: Cecilia Fahlberg väljs till ordförande på Unionens första kongress. Våren 2009: Unionen tvingas medge att det är okej att träffa krisavtal, det vill säga en kombination av sänkt lön och minskad arbetstid, mellan företag och den lokala fackklubben. Våren 2010: går före i avtalsskrivandet. Unionen och Sveriges Ingenjörer lämnar IF Metall bakom sig och skapar en spricka i Facken inom industrin. Hösten 2011: En halv miljon medlemmar. Unionen tar sig över det magiska strecket. Våren 2012: Unionens första strejk. Striden gäller den maximala veckoarbetstiden för kabinpersonalen på tre flygbolag. Facket vill ha ett tak på 42 timmar, arbetsgivarna vill behålla möjligheten till 60 timmar. Slutresultatet blir 47,5 timmar. ville synas, men vi var snabba med att agera,➼ Hösten 2012: SAS-avtalet. arbetsgivaren ger två alternativ: lönesänkningar för kabinpersonalen eller konkurs. Unionen slingrar sig ur greppet genom att gå med på andra försämringar, utan att behöva sänka lönen. -åringen? Hur står det till med Kollega granskar Unionen 4Värvandet 4Reklamen 4Kritiken 4Inflytandet 8 Kollega 1-13 Läs mer Unionens första fem år som fackförbund på sidorna 8–13. 1-13 Kollega 9 »Hur kan det komma sig att ett så nytt fackförbund lyckas värva så många nya medlemmar på så kort tid?« kontakt med Unionen, medan var tionde inte tycker att de har fått den hjälp de har önskat. Mer än var tredje medlem upplever att förbundet kan hjälpa dem om de får problem i arbetslivet. Ungefär lika många tycker att förbundet är en stark röst i samhällsdebatten. Något nedslående är att endast var tredje instämmer i påståendet att Unionen kan påverka villkoren på deras arbetsplats. Här finns en utmaning under kommande är. Det är självklart så att den fackliga närvaron på den egna arbetsplatsen är a och o för medlemmarna. På arbetsplatser med egna klubbar ökar känslan av närhet till det egna förbundet och till snabbare hjälp vid frågor och funderingar om arbetsmiljö och lön i den egna vardagen. En annan utmaning för förbundet blir att bli lika duktiga på att ta hand om de medlemmar som värvas, som man har varit på att värva fler. Självklart kräver fler medlemmar också mer av sitt förbund, framför allt i form av rådgivning och förhandlingshjälp. Om Unionen kan möta denna digra utmaning återstår förstås att se. Lyckas man kan förbundet bli en riktigt tuff tioåring med många strängar på sin lyra. 1-13 KOLLEGA 55 Scanpix coloUrbox