Värdet av Unionens tillgångar: 14,0 miljarder kro
nor. Unionens totalkostnader 2011: 1,47 miljarder kronor, varav kostnad för Kollega 27,7 miljoner, det vill säga cirka 7 kronor per exemplar. I den siffran ingår även chefstidningen Position och nyhets webben. en kompis till dig som är medlem i unionen. nr 7 oktober 2012 Miljonsatsning på att lära sig kommunicera ÖverLevAre ”Jag spänner mig och tänker: hur känns det att bli skjuten i ryggen?” Debattören och ekonomen Ali Esbati var på en helt vanlig föreläsning när han hamnade mitt i terrorn på Utöya. Lön: 4 av 10 vet inte hur man höjer lönen Uppfinning: 30-årig kamp mot telejätten Studier: Så kan du spara tusenlappar Gud och facket: En präst på jobbet Dofter: Lukt är också arbetsmiljö medlemmar Så mycket har antalet klubbar minskat från 2008 till 2012. Från 3 325 stycken till 3 092. Här finns både alltför många anställda och alltför många som är dåliga på att kommunicera med medlemmarna. Så kan man tänka sig att de ansvariga i det nybildade fackförbundet resonerade. Så mycket har antalet förtroendevalda minskat från 2008 till 2012. Från 35 069 till 33 307. Strax efter att Unionen fötts kom beskedet: närmare en tredjedel av personalen skulle bort. Det nya förbundet skulle gå från 940 till 675 anställda, en neddragning som skulle ske med hjälp av förtida pensioneringar och olika slag av avgångsvederlag. Riktigt nådde man aldrig det målet. 2011 hade förbundet runt 780 anställda. Något senare samma år som Unionen bildades, 2008, beslutade man att storsatsa på personalutbildning. Unionens samtliga anställda och en hel del förtroendevalda skulle, med den dåvarande kanslichefens ord, få ”verktyg för ökad kvalitet och effektivitet”. Samme kanslichef drog parallellen till den amerikanska sjukvården: ”Där har man upptäckt att kunskaps nivån hos läkare inte förklarar skillnader i hur ofta läkare blir stämda – utan bemötandet”. Kommunikologi kallas läran, skapad av två norska pedagoger, som skulle lära ombudsmännen att skapa bra möten. Men vad är då kommunikologi? Enligt upphovsmännen själva är det ”läran om struktur och dynamik inom kommunikation och förändring, där all upplevelse och allt beteende definieras som kommunikation”. Har då utbildningssatsningen gett resultat? – Absolut. Ett syfte var att binda ihop Unionen och skapa en gemensam kultur. Där är jag övertygad om att kommunikologin varit viktig, säger kanslichefen Hanna Brandt González. – Men de största vardagsvinsterna tror jag har varit att kommunikologin gett oss konkreta verktyg. Vi har fått effektivare möten, blivit bättre på feedback och fått bättre konferenser och utbildningar. Hanna Brandt González tycker att det är tydligt att kommunikologin är en delförklaring till Unionens ”fantastiska utvecklingskurva”, även om betydelsen är svår att mäta. När satsningen lanserades avsattes 23 miljoner kronor. Men hur mycket den kostat totalt vill inte Unionen avslöja. 1-13 KOLLEGA 13 Fällor pÅ FACebook 10 SJU kronor per ex COLOURBOX