»Jobbet är inte så krävande, men står det 30 samt
al i kö blir man stressad. Allting man gör ska loggas i datorn.« CAMILLA SVENSSON de men står det 30 samtal i kö blir man stressad. Allting man gör ska loggas i datorn och 20 minuter per dag får vi ange som ”övrigt” om man behöver gå på toa eller hämta en kopp kaffe, säger hon. Facket tycker att personalen jagas med blåslampa och att mätningen är godtycklig. – Det är ett stressmoment att bli mätt hela tiden och det finns personer som slutat av den anledningen. Vi vill hellre få upp grundlönerna än att enskilda individer ska belönas. Vi försöker påverka arbetsgivaren att införa provisionsoch belöningssystem per grupp. Om man når sina effektivitets- eller säljmål ska det falla ut en bonus till alla som medverkat, säger Mia Bohlin. Ett hundratal personer i personalstyrkan var tidigare inskrivna på arbetsförmedlingen. Eftersom mer än hälften av medarbetarna är under 24 år har ungdomsarbetslösheten i Örnsköldsvik sjunkit dramatiskt sedan Comhem dök upp som gubben i lådan. – De unga är orädda och härligt öppna för nya saker, men vi har också anställt många med lång arbetslivserfarenhet. Detta ska vara en arbetsplats för alla, säger Linda Påhlsson. Mia Bohlin är inne på samma linje: – Det anses som ett genomströmningsyrke, men vi tycker att det är fel och många på vårt kontor i Härnösand har jobbat väldigt länge. Många har en uppfattning om jobbet att det är lätt, men det är oerhört många saker som man ska kunna och vara uppdaterad på och samtidigt mycket ansvar, säger hon. Trots att de nya arbetstillfällena var minst sagt efterlängtade på Västernorrlands dystra arbetsmarknad har personalomsättningen varit hög, närmare tio procent har redan hunnit sluta. Från fackligt håll anser man att företaget inte alltid målat upp en korrekt bild av vad arbetet innebar. Camilla Svensson var en av dem som inte var förberedd på att arbetsuppgifterna även inkluderade försäljning. – Vid anställningsintervjun uppfattade jag inte att jobbet omfattade några säljkrav, men jag kan förstås ha missuppfattat saken. Jag trivs med mina arbetsuppgifter, men ibland blir det en stor omställning i huvudet att först hjälpa en kund och sedan direkt börja sälja. Jag är fortfarande inte riktigt bekväm med den biten, säger hon. Konsulter får sämre lön Comhem har tagit in 60 konsulter från bemanningsföretaget Manpower. Eftersom de går på ett annat kollektivavtal arbetar de längre arbetsveckor till sämre lön än den ordinarie personalen. Konsulterna får dessutom de sämsta arbetspassen och blir inringda med kort varsel. Facket och många av de fast anställda är kritiska till upplägget: – När man har den här omfattningen av konsulter handlar det inte om någon tillfällig arbetstopp utan en form av entreprenörskap. Jag tycker att det är tragiskt att konsulterna gör samma jobb men på andra villkor, folk kan inte leva på 13 000 kronor i månaden. Vi arbetar givetvis för att de ska få anställningar på Comhem och få samma villkor som vi andra, säger Mia Bohlin. Platschefen Linda Påhlsson har en annan syn på saken. – Vi har alltid varit tydliga med att det ÄR skillnad mellan konsulter och fast anställda. Men vi behöver en flexibel bemanning eftersom vi har en ojämn volym över tid på dygnet och året, och det är det konsulterna hjälper oss med. Vi har konsulter i stället för provanställningar och vårt mål är att de ska bli Comhem-anställda framöver, säger hon. 1–13 KOLLEGA 43