Buffé Sida 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36 Gör som jag, gå för cancerforskninge
n • Visserligen har jag ingen sån där stilig figursydd byxdräkt i läder som drottningen - som jag hoppas ni såg på en härlig helsidesbild i förra numret av Buffé - och ingen vandringsstav heller. Jag tar väl dotterns avlagda jeans och joggingskorna i vanlig ordning. Men gå Riksmarschen ska även jag göra. Därmed följer både drottningen och jag efter bästa förmåga Riksmarschens stridsrop: "Kom som du är. Gå som du kan." Jag önskar att varenda Bufféläsare skulle vilja göra samma sak; att under tiden 22-26 september genom en längre eller kortare promenad öka det egna välbefinnandet och stödja cancerforskningen genom startavgiften. Jag vet hur mycket det skulle betyda för Cancerfondens forskningsverksamhet och för alla de etablerade och nya cancerforskare vi har här i landet. Och främst för alla dem som drabbas av cancer. Men inte bara det, även idrottsrörelsen får stor glädje av vårt deltagande. Av startavgiften som är 50 kronor för vuxna går 35 kronor till forskningen och 15 kronor till den lokala idrottsarrangören. Var med och tävla Det är så väldigt enkelt att delta. Över hela landet kommer Riksmarschbanor att läggas upp. Startkort köper man vid startplatsen eller i ett stort antal ICA-butiker. Passa på att fråga efter startkort när du handlar nästa gång! Samtidigt är du automatiskt med och tävlar om vilken kommun och vilket län som ska bli årets vinnare. Köper du dessutom Cancerfondens riksmarschlott för 25 kronor kan du skrapa fram penningvinster och delta i Drömchansen. Riksmarschen har blivit en folkfest med syfte att stimulera till motion, att informera om cancerfrågor och att få in medel till forskning om cancer. Från nystarten 1991 till 1997 har på fyra marscher mer än fyra miljoner starter gjorts av vuxna och skolelever. Det har inbringat 40 miljoner kronor till Cancerfondens forskningsverksamhet och till den svenska föreningsrörelsen 25 miljoner kronor. Cancerfonden, som bildades 1951, är en ideell organisation helt utan vinstintresse och helt beroende av insamlade medel, gåvor, testamenten och den avkastning som insamlat kapital ger. Med svenska folkets hjälp finansierar Cancerfonden cirka 75 procent av all projektforskning om cancer. ICA huvudman och huvudsponsor ICA är, tillsammans med ett flertal andra Försäljningen av ekologiska produkter ökar! Idag är ca 285 0 lantbrukare runt om i Sverige anslutna till KRAV, som miljömärkningen för ekologisk mat kallas. I det ekologiska lantbruket används varken kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel, och djuren lever ett liv där de har möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden. Man kan hitta KRAV-märket på allt från äpplen och potatis till barnmat och ketchup. Och det ekologiska sortimentet växer, liksom försäljningen. Inom ICA följer vi försäljningsutvecklingen av de ekologiska produkterna. Barnmat, mjölk, gula ärter, ströbröd och hamburgare toppar den ekologiska försäljningslistan, men även ekologiska kex, kryddor och frysta bär hör till de produkter som har en god försäljning. Också försäljorganisationer, en av huvudmännen bakom Cancerfonden. 1987 avsatte ICA 1 5 miljoner kronor till fonden i forskningsbidrag, och har sedan dess engagerat sig även på andra sätt för att stödja fondens arbete, bl a som huvudsponsor för Riksmarschen. Jag har haft förmånen att ingå i Cancerfondens styrelse under ett antal år och har personligen fått se vilket engagerat arbete som både forskarna och kansliets personal gör för att öka kunskaperna om cancer, om vård av cancersjuka och stimulera en sund livsstil. Det senare har lett fram till bl a följande budskap: börja aldrig röka, motionera mera, ät mer frukt och grönt, sola med måtta. Genom Riksmarschen vill både Cancerfonden, ICA-handlarna och Idrottssverige göra det enkelt för oss alla att komma igång med regelbunden motion. Det krävs inga märkvärdigheter: vi kan komma som vi är - och gå som vi kan! Lisbeth KohlS (chef för konsument-, kvalitets-, miljöfrågor) ningen av ekologiska rotsaker, frukter och grönsaker ökar, även om det under vis-sa säsonger är mycket svårt att få tag på alla sorter som efterfrågas. Trots att det går allt bättre för många ekologiska varor finns det produktområden där försäljningen fortfarande är liten. Några exempel är färskt kött, saft och kaffe. Under de senaste åren har det gjorts flera stora samhällssatsningar för att det ekologiska jordbruket ska växa. Även inom ICA agerar vi på olika sätt för att stödja detta. Vårt mål är ett brett utbud av KRAV-märkt mat som kunderna gillar. För att nå vårt mål behöver vi hjälp! Ge dina synpunkter på vårt ekologiska utbud till butikerna. Mer information finns på www.ica.se.
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40