Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37 Kundkontakt 020-83 33 33 • kundkonta
kt@ica.se • www.ica.se Matnyttigt från ICA På Sannegården möts man av klimatsmarta detaljer redan på parkeringen – där fi nns laddningsstolpar för elbilen. Väl inne märker man att det är en energieffektiv butik in i minsta detalj! Omsorg om miljön i kombination med fantastiska färskvaror och ett närproducerat sortiment gör Sannegården till en av västkustens mest spännande butiker. P Sannegården för alla sinnen Viktiga miljöåtgärder å ICA-butiken Sannegården utanför Göteborg gäller miljömedvetenhet in i minsta detalj, utifrån en genuin omtanke om miljön. Att butiken har planerats och byggts för att ha så lite påverkan på miljön som möjligt märker man redan innan man kommit in i butiken; på parkeringsplatsen fi nns laddstolpar för de kunder som har elbilar. Väl inne i butiken är allt genomtänkt utifrån klimatpåverkan, från belysning till kylar. Men samtidigt fi nns där allt det man kan förvänta sig av en nyöppnad Kvantumbutik. Några av butikens stoltheter är manuellt hängmörat kött, en delikatessdisk, oljebar och naturligtvis en disk med fi sk och skaldjur när man befi nner sig så nära kusten. Satsningen på Sannegården är en viktig del i ICAs klimatstrategi, och tanken är att erfarenheterna från Sannegården ska bidra till att sänka energianvändningen även i nya och ombyggda ICA-butiker framöver. ICAs klimatstrategi för hela koncernen syftar till att sänka klimatpåverkan med 30 procent från 2006 års nivå till 2020. Butikernas samlade energiförbrukning står för största delen av ICAs direkta klimatpåverkan, men för de flesta butikerna finns en potential att minska med 20–30 procent, även om det kommer att krävas stora insatser. Förutom självklarheter som lock på alla kyl- och frys- diskar finns en massa annat smart: • I livsmedelskylanläggningen behovsstyrs temperaturer, flöden och avfrostningar. • Karusell i entrén för att behålla inomhusvärme. • Optimerad värmeåtervinning från livsmedelskylan. • All belysning har individuellt dimningsbara armaturer som anpassas till det verkliga behovet. I vissa delar av butiken finns dagsljuskompensering och i andra delar sänks belysningen successivt om ingen rör sig i lokalerna, till exempel tidigt på morgonen eller sent på kvällen. • LED-belysning på parkeringen, fasaden och i skyltar samt i kyl- och frysdiskar. rad, vilket ger en bra kontroll på både de sociala och miljömässiga förhållandena i odlingen. Rainforest Alliance är en internationell ideell naturskyddsorganisation som arbetar för biologisk mångfald och bättre levnadsvillkor för arbetare och odlare. Organisationen startades för att skydda regnskogen mot skövling och arbetar idag inom skogsbruk, jordbruk och turism. Genom att förbättra kvaliteten på grödorna och öka avkastningen får odlaren mer betalt samtidigt som de lokala ekosystemen skyddas och arbetarnas rättigheter tillvaratas. Över 80 000 gårdar i 28 länder är Rainforest Alliance-certifierade. I ICAs sortiment finns också Fairtrade-certifierad ananas när det finns tillgång. ANANAS BUFFÉ 12 • 2 010 37 För många är ananasen en självklarhet på julbordet. Vacker i formen och underbart saftig som avslutning på middagen. ICAs ananas är Rainforest Alliance-certifie
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40