Mer smak 1
MER FÖR DIG SOM MEDLEM Coops egna varumärken pres
sar priset! Lägre inköpspriser och inga extrakostnader för att företag ska göra reklam för sig själva. Orsakerna till att Coops egna varumärken är billigare är flera. Dessutom lever varorna upp till högt ställda hållbarhetskrav. TUFFARE EKONOMISKA TIDER har gjort övervägandena vid butikshyllan viktigare, och ett trick för att få pengarna att räcka längre är att ta sikte på EVM-produkter. – Det är varor som vi själva har tagit fram och satt vårt varumärke på – som Coop, Xtra och Änglamark, säger Fredrik Zenk, chef för EVM på Coop. Ett skäl till den billigare prislappen är att inga pengar går till att marknadsföra varorna externt. – Andra kända varumärken har reklambudgetar att ta hänsyn till, och det läggs förstås till på priset i butik. Med EVM slipper du det, Coop är ju Coop, förklarar Fredrik Zenk. En annan orsak till de låga priserna stavas större inköpsvolymer. – Coop Trading, vårt nordiska inköpssamarbete tillsammans med Coop i Danmark och Norge samt SOK i Finland, är faktiskt en av de större köparna i hela Europa, säger Fredrik Zenk. MEN ALLT HANDLAR inte om kronor och ören, att ha egna varumärken ger också möjlighet till extra god kontroll över varornas ursprung. Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop, understryker att det finns tydliga krav för att få bli EVM-producent, och att devisen generellt är att de egna mer smak nr 1 2023 Håll utkik efter Coops egna varumärken varumärkena ska vara ”bättre än jämförbara produkter på marknaden”. – Kraven rör rena hälsoaspekter, som andel socker och salt, men rör också sådant som till exempel djuromsorg och livsmedelssäkerhet, säger han. För kunden finns numera också möjlighet att själv ta reda på en varas risk för påverkan på hållbar utveckling – via hållbarhetsdeklarationen. – Runt 98 procent av EVM-produkterna finns med där, säger Mattis Bergquist. ATT PÅ DETTA sätt bjuda in konsumenten hör samman med det som Fredrik Zenk anser vara ett av de främsta skälen till att satsa på egna varumärken – den kooperativa historiken. – Det ligger i vårt DNA. Ända sedan KF köpte margarinfabriken i Vänersborg 1909 har vi på olika sätt hållit på med egna varor och varumärken för att det ska komma konsumenten till godo, säger Fredrik Zenk. Han menar att sådana värden bör värderas efter förtjänst, och pekar på vikten av att ett klassiskt varumärke som Blåvitt lever kvar än i dag i form av Xtra. – Vi har ett stort och brett lågprissortiment på Coop, alla kan faktiskt handla prisvärd, bra och säker mat hos oss. Och det är i grunden vad allt handlar om. ❤ Text: Henrik Ekblom Ystén 31 Större inköpsvolymer hjälper till att hålla prislappen nere i butik. M n a e t t Z i s k B e d r e g r q u i s t F r i k