Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34 Matnyttigt från ICA • Kundkontakt 02
0-83 33 33 • kundkontakt@ica.se • www.ica.se ICA I love ecoblirännu bättre – fem leverantörer går i täten LEVERANTÖRERNA I PROJEKTET De fem leverantörer som har varit med i ICAs projekt för att få mer klimatvänliga produkter i I love eco-sortimentet är Frebaco Kvarn, Berte Qvarn, Grangärde musteri, Danica Foods och Björnekulla. De tillverkar allt från müsli och mjöl till saft, sylt och inlagd gurka. Berte Qvarn i Slöinge i Halland exempelvis gör I love eco-mjölet. Det är den leverantör som har längst historia. Redan 1569 började samma familj med att mala mjöl i kvarnen. De var också tidiga med sitt miljöarbete och har ett nära samarbete med sina kontraktsodlare, genom att diskutera om allt från utsäde till gödsling. Det har haft stor inverkan på deras totala klimatpåverkan. I Lycksele i andra änden av landet ligger Danica Foods, som tillverkar gelé och sylt av ekologiska bär. De är nykomlingar vad gäller klimat och miljö men har kunnat utvecklas mycket genom projektets möjligheter att utbyta erfarenheter. Många har hittat serien ICA I love eco och uppskattar att den är ekologisk. Men även ekologiska produkter kan förbättras och bli mer klimatanpassade. Nu får leverantörerna chansen att utvecklas för att kunna bli mer energieffektiva och minska svinnet. Fem leverantörer har redan börjat. Redan för tre år sedan bestämde sig ICAför att analysera 100 produkter för att se hur en produkt påverkar klimatet från odling till butik; var i kedjan fi nns de största problemen? Det visade sig att det oft a är redan i odlingsledet som de största utsläppen sker. En annan slutsats var att det är de animaliska produkterna som är mest problematiska. Som konsument kan man påverka i butiken, exempelvis genom att välja mer grönsaker och mindre kött. Men det finns också mycket som både producenterna och ICAkan göra med de befintliga produkterna. Nu använder sig ICAav analyserna för att stötta leverantörerna i arbetet med att bli ännu mer klimatanpassade. AnnaCarlsson, klimatansvarig på ICA, berättar. – Eft er att vi hade gjort de 100 livscykelanaly- serna ville vi gå från kunskap till action.Vi valde ut fem leverantörer till ett projekt där vi ville se hur mycket man kan minska klimatpåverkan genom att ge kunskap och konsulthjälp till 34 BUFFÉ 2 • 2 010 leverantören.Deutvalda fi ck bland annat gå på seminarier som ICAordnade, de fick träffa representanter från Krav och fi ck utbildning av konsulter inom livsmedel och energi. Leverantörerna är olika stora och från början på olika nivåer i sitt miljöarbete. Det gjorde att de också kunde dela med sig av sina erfarenheter sinsemellan. – En viktig del av projektet är också att hitta en nivå för att kunna ställa likvärdiga kvalitetskrav på alla leverantörer i ett senare skede, säger AnnaCarlsson. Leverantörerna kan ställa krav på odlarna, men det har visat sig i projektet att det finns mycket att göra även inom fabrikens fyra väggar. Mycket handlar om att bli mer energieffektiv. De leverantörer som är med i projektet har alla gjort en energikartläggning för att kunna minska antalet kilowattimmar de gör av med. De har bytt till förnybar el, alltså till el från sol, vind eller vatten (till skillnad från kärnkraft och olja).
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40