Mer Smak 1
MEDLEMSSIDORNA / Oktober ” PROSTATACANCER DRABBAR
MÅNGA, INTE BARA DE SJUKA” Med budskapet ”Det här var min pappa” följt av foton på kända fäder och deras barn rullar Mustaschkampen igång i november. Som Coop-medlem kan du enkelt bidra till insamlingen för ökad kunskap om prostatacancer. Det räcker att handla i butik. P ROSTATACANCER ÄR i dag den vanligaste cancerformen i Sverige och i november är det åter dags att bidra för att göra något åt siffrorna. Som huvudpartner till Mustaschkampen satsar Coop i år, liksom i fjol, på att samla in två miljoner kronor. Kunder kan bidra genom att välja Coops egna varumärken: Xtra, Coop och Änglamark. Från varje köpt vara går en del av försäljningen direkt till insamlingen. – Det här lanserade vi förra året med gott resultat. Det blir så tydligt och enkelt för kunden att förstå vad de ska handla för att bidra, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige. För kunder i butik kommer det även att finnas andra möjligheter att bidra – som genom att köpa Mustaschkampens merchandise i form av pins, armband och reflexer. FRÅN MUSTASCHKAMPENS SIDA är samarbetet med Coop av största vikt. Medvetenheten om prostatacancer får stor spridning via butiker, annonser och inte minst tv-reklam. – Att samla in pengar är en del i det här, den andra är att väcka engagemang för en viktig fråga och där har vi lyckats väl, säger Johan Öhlin. Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen, håller med. Förra året överträffade alla förväntningar. – Vi har aldrig fått så mycket uppmärksamhet förut från Coops kunder som hört av sig direkt till oss. Vi är så tacksamma för att Coop är huvudpartner till Mustaschkampen. Det är extremt värdefullt för vårt fortsatta arbete i kampen mot prostataMagnus Härenstam och hans dotter Smulan. Bilden togs av fotograf Johan Bergmark på uppdrag av familjen. Magnus Härenstam gick bort i prostatacancer 2015. (Bilden är ett montage.) cancer, konstaterade han då och såg fram emot ett lika lyckosamt 2023. GRUNDEN FÖR DET är i varje fall lagd. Detta år är kampanjens tema anhöriga till dem som drabbats av sjukdomen. Mustaschkampen för ut sitt budskap via några folkkära kändisar som har gått bort i prostatacancer. Bilder på fäder, som exempelvis Magnus Härenstam och Lasse Brandeby, och deras Handla Coops egna varumärken – och bidra i kampen mer smak nr 6 2023 45 barn ackompanjeras av texten ”Det här var min pappa.” Ett viktigt tema, menar Johan Öhlin: – Vi har i alla år talat om att prostatacancer drabbar många, inte bara dem som blir sjuka, och att alla i dag känner någon som har drabbats. Det här temat sätter fingret på det. Extra aktuellt blir årets tema vid fars dag som äger rum under kampanjen och då lär det synas lite extra överallt, både i butik och via våra annonser. ❤ Mustaschkampen! ▲