Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik läst på en eller två bransche
r. Det kan handla om alltifrån fastighetsbranschen till energi, media och life science. – Vi får en bättre förståelse för klientens verksamhet och kan lämna bättre råd. Det är en bra utveckling för klienterna. Men det är roligare även för oss att förstå i vilken miljö våra råd ska användas, säger Gustaf Reuterskiöld. Juristerna håller sig uppdaterade om vad som händer i ”deras” branscher bland annat genom att ha djupare kontakter med branschforum, ta del av branschmedia och annan omvärldsbevakning mot de branscher de arbetar med. Men det är inte bara kraven på branschkunskap som har ökat. EvaMaj Mühlenbock och flera av de andra byråernas managing partners upplever att klienterna generellt har större förväntningar på de affärsjuridiska advokatbyråerna i dag än för fem år sedan. – Kraven på tillgänglighet och återkoppling har definitivt ökat. Klienterna blir inte förvånade om de får återkoppling väldigt snabbt, det förutsätts, säger hon. Manfred Löfvenhaft tycker att siga. De gör marknadsundersökningar och tar in offerter innan de bestämmer sig för att lägga ett uppdrag hos en byrå. Det är inte alls säkert att de väljer samma byrå nästa gång de har behov av juridisk rådgivning. EvaMaj Mühlenbock väljer att se utvecklingen som en sporre. – Vi får anstränga oss lite extra. Om vi lyckas vara lika bra som samtliga nischbyråer på alla våra verksamhetsområden finns det inget behov för klienterna att vända sig till någon annan byrå, säger hon. MariaPia Hope instämmer i att det har blivit vanligare ”Vi ser numera till att unga nyanställda jurister får möjlighet att rotera mellan olika avdelningar. Vi försöker också se till att varje den största förändringen som har skett på senare tid är att klienternas krav på snabba svar har ökat. – De kräver ofta omedelbart svar på sina frågor. Det gör att efterfrågan på senior rådgivning blir allt större, säger han. Kravet på snabbhet gör att det blir svårare för de yngsta biträdande juristerna att aktivt delta i rådgivningen. – De behöver ju lite mer tid för att förbereda ett skarpt råd. När svaren förväntas komma direkt blir det svårare för dem att vara med i den yttersta frontlinjen, säger Manfred Löfvenhaft. Han upplever att kraven på extremt snabba svar började komma i samband med finanskrisen 2007–2008, och att utvecklingen har hållit i sig. – I en kraftig nedgång när väldigt mycket står på spel går man direkt på den seniora rådgivningen. Men efter krisen är frågorna fortfarande sådana att få har tid att vänta på svar, säger Manfred Löfvenhaft och tillägger att det i en budstrid kan handla om frågor av arten: ”För tio minuter sedan kom en annan budgivare med en pressrelease, hur ska vi agera nu?” FLER UPPHANDLINGAR Enligt EvaMaj Mühlenbock har affärsjuridiska tjänster upphandlats i många år, men hon upplever att det har blivit betydligt vanligare de senaste fem åren i takt med att de som köper tjänsterna har blivit mer professionella. – Storbolagens juristavdelningar har blivit väldigt proffAdvokaten Nr 4 • 2016 att affärsjuridiska tjänster upphandlas. – Det är en naturlig del av professionaliseringen hos företagen och i grunden välkommet. Det betyder att vi hela tiden måste utvecklas och hålla oss på tå. Samtidigt sätter det ljuset på vilka uppdrag som passar för den enskilda byråns strategi, säger hon. Stefan Erhags erfarenhet är också att stora klienter upphandlar tjänster i större utsträckning än tidigare, vilket delvis har påverkat jurist har två juridiska ben att stå på.” Eva-Maj Mühlenbock den egna verksamheten. – Vi lägger ner mycket tid på att presentera oss och göra ett bra bakgrundsjobb när det gäller vad klienterna vill ha. Blir man inbjuden till en pitch gör man den. Tiden när man satt och väntade på att klienten skulle ringa är sedan länge förbi, säger han. Det är dessutom vanligt att stora klienter har fler än en leverantör av juridiska tjänster. – De vill inte vara helt beroende av en enda rådgivare. Förr eller senare blir det en jävssituation och då är det bra för klienten att kunna vända sig till någon annan som också känner till deras verksamhet, säger Gustaf Reuterskiöld. Att det har blivit vanligare med upphandlingar har också lett till en ökad prispress, erfar Stefan Erhag. MariaPia Hope tycker dock att det har skett en förändring när det gäller kundernas försök att få ner priserna. – Nu ser vi att klienterna hellre betalar mer för att få ett resultat som bättre motsvarar deras förväntningar. Delvis beror detta på att upphandlingsprocesserna har professionaliserats. Företagen har insett att det inte enbart går att låta inköpsavdelningen sätta ramarna för köp av juridiska tjänster. Man involverar i stället slutanvändarna i organisationen i större utsträckning än för några år sedan, säger hon. EvaMaj Mühlenbock har varken nu eller tidigare märkt att klienterna försöker spela ut byråerna mot varandra genom direkt prispress. Men indirekt upplever hon att 33 » AKTIEHANDELN ÖKADE Den genomsnittliga dagliga aktiehandeln på Nasdaq Stockholm uppgick 2015 till 17,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 25,5 procent jämfört med 2014, då den genomsnittliga dagliga handeln uppgick till 13,7 miljarder kronor. Det genomsnittliga antalet avslut per dag uppgick 2015 till 257 723. Det är en ökning med 26,4 procent jämfört med 2014. Källa: Nasdaq