Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Kulturskolor
na som intervjuats i fallstudien har arbetat på olika sätt för att komma i kontakt med målgruppen funktionsnedsatta. Ett exempel på uppsökande verksamhet hämtas från kulturskolan i Örnsköldsvik. Här användes bidraget för att kulturskolan skulle kunna erbjuda alla elever i särskolan aktiviteter inom samtliga konstformer. Tack vare kulturskolebidraget har kulturskolan kunnat utöka sitt samarbete med särskolan från förskola till gymnasium. Målgruppen funktionsnedsatta barn var relativt ny för Örnsköldsviks kulturskola och flera pedagoger hade tidigare inte arbetat med elever inom särskolan. Deltagande barn och unga har haft olika fysiska, psykiska och verbala utmaningar, samtidigt som kulturskolans aktiviteter har skett i grupp, vilket har inneburit en utmaning med att möta alla elevers behov. I genomförandet av aktiviteter har det därför varit viktigt att vara lyhörd, anpassa övningar och ge tydliga instruktioner. Verksamheten var dock upplagd på så sätt att eleverna har haft med sig sina lärare och assistenter som har kunnat stötta vid behov. Genom det har det funnits en trygghet, för såväl elever som för kulturskolans pedagoger. I kulturskolans arbete har olika grupper i särskolan slagits ihop för gemensamma föreställningar. Barnen från särskolan har även repeterat med andra grupper i skolan, och upplägget har inneburit stora pedagogiska vinster: Det har stärkt elevernas förmåga att arbeta och uppträda med kulturella konstformer, samtidigt som det har varit nytt och kul att samarbeta med elever utanför särskolan. Ett annat exempel är Sundbyberg där kulturskolan har genomfört särskilda aktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättningar. Från kommunförvaltningens perspektiv konstateras att kommunen under längre tid hade sett ett behov av att utveckla aktiviteter för målgruppen. Det har också funnits behov av kompetensutveckling för personalen. Genom att kulturskolan kunnat använda kulturskolebidraget för att genomföra aktiviteter för målgruppen under några år, väcktes intresse från fler och fler elever, men det har tagit lång tid att utveckla bra verksamhet. Detta eftersom det har varit särskilt viktigt att bygga tillit och förtroende med barn och unga i målgruppen, samt att det har kunnat ta tid att nå vårdnadshavare. Representanten lyfter dock att kulturskolan har haft ett bra samarbete med en kommunal samordnare för kultur för ungdomar med funktionsnedsättningar, som bland annat har förmedlat relevanta kontakter för arbetet med målgruppen. Barn och unga med psykisk ohälsa I fallstudierna finns det exempel på en kulturskola som har riktat sig särskilt mot barn och unga med psykisk ohälsa och en som riktat sig mot barn och unga med hemmasittarproblematik. 10/30