Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Kulturskolan
i Halmstad har utvecklat ett särskilt koncept, ”Flavours”, för att nå barn och unga i ett visst område med socioekonomiska utmaningar. Flavours har varit ett samarbete med ett kommunalt projekt som fungerade som draghjälp för kulturskolesatsningen.3 det kommunala projektet hjälpte till att hitta intresserade elever till kulturskolans satsning. I arbetet med Flavours utsågs två pedagoger som tidigare hade arbetat i det område som satsningen har riktat sig mot och som kände flera barn och unga som eventuellt var intresserade. Pedagogerna började med att bedriva öppen verksamhet inom musik på skolor, fritidshem och fritidsgårdar. Pedagogerna smalnade därefter successivt av utbudet av aktiviteter, för att urskilja vilka elever som verkligen var intresserade av ämnet. Under denna period riktade de in sig mer och mer på de ämnen som eleverna var mest intresserade av. I detta fall gäller lärdomarna från arbetet vikten av god dialog: En av pedagogerna beskriver att det har varit en framgångsfaktor att ha en nära dialog med föräldrar, för att dessa skulle låta sina barn delta i Flavours. Pedagogen uppger också att det har varit en fördel att pedagogerna hade arbetat i området tidigare, eftersom de har haft vissa etablerade kontakter. Pedagogerna har sett till att information om Flavours har nått föräldrar på olika sätt, till exempel i direkt dialog med föräldrarna, genom barnen som deltar i kurserna eller genom barnens syskon Fritidspersonal från Barn och unga med funktionsnedsättning Barn och unga med funktionsnedsättningar tar i lägre utsträckning del av fritidsaktiviteter i jämförelse med andra barn och unga.4 Detta bekräftas i våra intervjuer där flera uppger att denna målgrupp generellt inte har sökt sig till kulturskolans verksamhet lika ofta som andra grupper. Flera kulturskolor har därför använt kulturskolebidraget för att nå just barn och unga med funktionsnedsättningar. Några kulturskolechefer uppger att det under informationsinsatser till föräldrar har visat sig att en del föräldrar inte har känt till att deras barn får delta i kulturskolans verksamhet. Majoriteten av de kulturskolor som har riktat sig mot barn och unga med funktionsnedsättningar har arbetat med uppsökande verksamhet och bedrivit verksamhet i barnens vanliga skollokaler. Kulturskolorna uppger att det har funnits flera fördelar med detta, bland annat att lokalerna har varit behovsanpassade, att eleverna har känt sig trygga i sin egen miljö och att ordinarie skollärare har kunnat medverka under tillfällena. 3. Flavours är finansierat genom kommunala medel och kulturskolebidraget. 4. SCB:s undersökning av barns fritid 2018-2019: https://www.scb.se/ hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/ undersokningarna-av-barns-levnadsforhallanden/pong/tabell-och-diagram/statistik-om-barn-med-funktionsnedsattning/tabeller-2018-2019/ 9/30