Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Ett exempel
från Kulturskolan i Ånge illustrerar hur kulturskolor har arbetat med bidragsmedel. I samband med att kommunen tog emot många nyanlända personer omkring 2015 såg kulturskolan ett behov av att rikta sig särskilt mot barn och unga bland dessa. Skolan köpte in en uppsättning blåsinstrument och anordnat prova-på-aktiviteter för huvudsakligen nyanlända ungdomar på gymnasiet. Pedagoger från kulturskolan har besökt gymnasieklasserna med nyanlända elever för att presentera sig för eleverna, som sedan har fått möjlighet att prova att spela blåsinstrument tillsammans med pedagogerna vid olika tillfällen. I samarbete med gymnasiet har kulturskolan kunnat bedriva aktiviteterna under eller i anslutning till skoltid. Många ungdomar visade stort intresse för att delta i aktiviteterna. Kulturskolechefen lyfter att satsningen även har fungerat som en ingång för ungdomarna att söka sig till andra delar av kulturskolans verksamhet. I Varberg har kulturskolan samarbetat med kommunens så kallade kulturguider för att komma i kontakt med nyanlända barn och unga. Kulturguiderna har arbetat med att underlätta etableringen för nyanlända personer i kommunen, genom att fungera som en länk mellan nyanlända och civilsamhället. Enligt kulturskolans chef har kulturguiderna bland annat hört av sig om de har kommit i kontakt med nyanlända barn eller unga som har velat börja på kulturskolan. Kulturskolan har bjudit in nyanlända föräldrar till informationskvällar för att presentera verksamheten och svara på frågor. Nyanlända barn och unga som har varit intresserade har fått prova på aktiviteter gratis några gånger. Om barnen eller ungdomarna har velat fortsätta har kulturguiderna kunnat hjälpa familjer som inte har haft råd att betala avgiften att söka pengar från organisationen Majblomman. Tonåringar Många kulturskolor har svårt att nå och behålla tonåringar i åldern 13–19 i verksamheten. De prioriterar ofta ledig tid eller andra fritidsaktiviteter framför kulturskolans verksamhet. Flera kulturskolor ser således ett motstånd hos åldersgruppen att binda upp sig, varför uppsökande och framför allt öppen verksamhet – som är mer flexibel och på elevens egna villkor – är framgångsrika grepp för att nå denna målgrupp. 12/30