Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan fritidsgårda
r eller andra verksamheter där barn och unga befinner sig. Många kulturskolor har därför en till synes bra bild av vilka grupper av barn och unga som finns i kommunen och vilka grupper kulturskolan inte når. Nyttigt att ha en objektiv bild Samtidigt indikerar uppföljningen att systematiska analyser kan bidra till att synliggöra vilka målgrupper kulturskolan inte når på en mer detaljerad nivå, till exempel om några målgrupper är underrepresenterade i särskilda konstformer. Därtill kan systematiska analyser minska risken att kulturskolorna missar grupper av barn och unga som inte ”syns”, till exempel för att de inte deltar i skolundervisningen eller engagerar sig i annan fritidsverksamhet. Det kan dessutom vara mycket värdefullt att genomföra systematiska analyser med regelbundna mellanrum, för att kunna följa upp huruvida kulturskolornas arbete för att nå särskilda målgrupper ger resultat. Detta är även viktigt för att kunna ställa om fokus när kulturskolorna lyckas nå en målgrupp som de har riktat sig mot. Också rättighetsaspekter kopplade till delaktighet talar för att kulturskolorna vinner på att undersöka barn och ungas önskemål om kurser, aktiviteter och undervisningsformer. Av uppföljningen är det tydligt att det varierar stort i vilken mån kulturskolorna systematiskt har undersökt vad barn vill ha. Kulturskolor som aktivt öppnat för att låta barn och unga komma till tals och påverka, verkar ha bättre förutsättningar att utveckla verksamhet som flera av kommunens barn och unga har kunnat och velat ta del av. Detta är en viktig iakttagelse, inte minst för att kulturskolorna ska öka sin relevans för en större andel barn och unga även på lång sikt. 18/30