Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Bidragets ko
rtsiktiga resultat Kulturskolorna redovisar hur de har använt bidraget året efter att det beviljades. Det är således värt att understryka att resultaten som omtalas här baseras på återrapporteringar som ligger mycket nära genomförandet. Det kan också finnas risk att det är de lyckade projekten lyfts och att aktiviteterna som inte blev som tänkt, beskrivs kortfattat och bedöms neutralt. Det kan också finnas stor variation i hur uppföljningen har skett. Med det sagt är det ändå värt att märka sig att nästintill samtliga kulturskolor har bedömt att bidraget gett resultat. Hela 578 redovisningar har analyserats, från kulturskolor som beviljats bidrag något av åren 2016–2018. Tio kulturskolor uppger att de inte sett resultat av den bidragsfinansierade verksamheten. Några av dessa förklarar det med att det är för tidigt att bedöma resultat av insatserna. Andra kulturskolor hade hoppats på mer omfattande resultat än de har kunnat se. Kulturskolorna redovisar stor variation i bidragets resultat Kulturskolorna har noterat flera typer av resultat. Resultaten relaterar bland annat till barns och lärares utveckling, kulturskolornas externa kontakter och samverkansparter, allmänhetens kännedom och kunskap om kulturskolan. Det resultat som flest kulturskolor uppger att bidraget har lett till, är dock utvecklade arbetssätt och undervisningsformer. Figuren nedan visar kulturskolornas samlade resultat av bidraget 2016–2018, så som de rapporterat in det i sina årliga redovisningar av bidraget. Figur 4 Kulturskolornas återrapportering om vad bidraget har lett till8. Positiv utveckling för barnen Utvecklat arbetssätt Fler sökande till ordinarie kursutbud Ökad kunskap om kulturskolan Ökat kollegialt samarbete Nya samarbetspartners Ökad kompetens Ökade/Förändrade anslag Nytt kursutbud 47 9 10 23 18 15 20 27 27 10 15 5 13 13 10 8 11 12 10 8 3 9 7 4 57 20 23 23 22 50 25 Procent 54 50 2018 2017 2016 4 5 4 Not: Siffran längst till höger utanför staplarna är den genomsnittliga procentuella fördelningen för samtliga år. 8. Flera kulturskolor har uppgett flera olika resultat. Därför visar grafen inte den procentuella fördelningen per år utan I stället andelen, av det totala antalet kulturskolor, som har uppgett det specifika resultatet per år. 19/30