Resultat av bidrag till kulturskolan 1
Resultat av bidrag till kulturskolan Kulturskolor
na har framför allt nått nyanlända barn och unga (se figur nedan). Under perioden 2016–2018 uppgav i genomsnitt 36 procent av kulturskolorna att de har nått nyanlända och ensamkommande. 23 procent har angett att de har nått barn och unga från nya områden, medan samma siffra gäller för barn och unga i en särskild årskurs. Ingen kulturskola har uppgett att de har nått tonåringar under den här perioden, vilken kan vara en indikation på de svårigheter som kulturskolorna lyfter kring att nå denna målgrupp. Figur 5 Vilka målgrupper har nåtts? Procent Barn och unga från nya områden Nyanlända och ensamkommande Utländsk bakgrund Funktionsvarierade Särskild årskurs Särskola 48 15 21 11 11 14 13 13 12 Kön 2 5 8 7 10 8 9 5 22 21 19 19 13 14 13 33 29 35 23 23 26 36 2018 2017 2016 Kompetensutveckling hos personalen Som visat i figur 5 ovan har 23 procent av kulturskolorna i sina återrapporteringar uppgett att bidraget lett till ökad kompetens bland personalen. Kulturskolorna i fallstudien anser att kulturskolebidraget har lett till mer samarbete och kollegialt lärande mellan pedagoger. Detta har främjat kompetensutveckling för pedagogerna, som har lärt sig av befintliga eller nya kollegor. I några fall betonar intervjupersonerna att detta har lett till att pedagogerna har förändrat arbetssätt eller på annat sätt utvecklat sin undervisning. Nyanställda pedagoger har inspirerat till utvecklade arbetssätt Flera kulturskolor har använt kulturskolebidraget till att anställa nya pedagoger. Detta har lett både till att kulturskolorna har fått in nya konstformer i verksamheten och att befintliga pedagoger har utvecklat sin undervisning. De nya pedagogerna har bidragit med erfarenheter, exempelvis nya pedagogiska metoder och nya konstformer, liksom nya perspektiv och idéer till kulturskolorna. En kulturskolechef lyfter att detta har medfört flera positiva resultat, däribland att utmana invanda tankemönster och arbetssätt hos befintliga pedagoger samt öka det kollegiala lärandet. Kulturskolechefen beskriver även att undervisningen har utvecklats, exempelvis från traditionell körundervisning till kombinerad sång med rörelse, och upplever att detta har gett befintliga elever ett bredare och mer relevant utbud som förhoppningsvis på sikt kan bidra till att eleverna stannar kvar längre i kulturskolan. Kulturskolechefen uppger att intresset för kulturskolan har ökat och att man har lyckats rekrytera nya elever. Några kulturskolor har genomfört ämnesövergripande aktiviteter i arbetet med bidraget. Flera som intervjuats har betonat att detta har bidragit till en bättre verksamhet för både elever och personal. Genom att främja samarbete mellan pedagoger i olika ämnen har det ämnesövergripande arbetet inneburit att pedagogerna kan lära av varandras kunskap och tankesätt. I vissa fall har pedagogerna också börjat göra saker på nya sätt efter att ha inspirerats av sina kollegor. Det ämnesövergripande arbetet har i vissa fall även lett till ett bredare utbud av aktiviteter för eleverna att välja på. 21/30